3 manieren om een goede contentplanning te maken

Social media, er komt onwijs veel bij kijken. Waar moet je beginnen? Hoe houd je het overzichtelijk? Wat voor content ga je maken? Waar en wanneer ga je posten? Hoeveel posts ga je maken om jouw contentstrategie over te brengen? Het zijn onwijs veel vragen die je jezelf stelt wanneer jij jouw contentstrategie op gaat stellen. Het is belangrijk om het jezelf makkelijk te maken en het overzichtelijk te houden. Een contentplanning maken is dan ook THE KEY en helemaal niet moeilijk! In deze blog geven we je wat handvatten voor het maken van een contentplanning.

ZORG DAT VOORAF DUIDELIJK IS:

  • Op welke kanalen je actief wilt zijn. (Instagram, Facebook, Twitter, Youtube, Spotify, mail, eigen webstie etc.)
  • Wat voor content je wilt gaan maken. Er zijn veel verschillende vormen van content die je kunt creëren. Hetgeen het meest voorkomt zijn natuurlijk de berichten op jouw InstagramFacebook of LinkedIn. Het is voor jezelf belangrijk om duidelijk te hebben waar jouw focus ligt. Zo voorkom je dat je bijvoorbeeld drie nieuwsbrieven per week gaat versturen.
  • Stel content pijlers op. Verdeel de onderwerpen waarover je wilt gaan schrijven onder bij de content pijlers die je hebt opgesteld. Deze content pijlers zijn persoonlijk en zijn afhankelijk van jouw bedrijf.
  • Hoe vaak je wilt gaan posten. Online zichtbaar zijn wordt steeds belangrijker, maar zorg ervoor dat mensen jouw posts na een tijdje niet zat zijn.
  • Hoe je herkenbaarheid creëert voor jouw bedrijf. Het is belangrijk dat volgers jouw social media berichten in één oogopslag herkennen. Dit kun je doen door een template te ontwikkelen die je gebruikt voor jouw berichten.

HOE PAK JE HET AAN?

Je hebt jouw strategie opgesteld. Ergens moet je een begin gaan maken en dat is bij de contentplanning! Je hebt voor jezelf op een rijtje wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Een contentplanning kun je gemakkelijk maken in verschillende programma’s zoals Google Calendar, Trello of Excel. Maak bij Excel bijvoorbeeld tabbladen aan waarin je per maand een contentplanning maakt. Keep it organized! Later in deze blog geven we je een aantal goedkope opties voor programma’s waarin je een contentplanning kunt maken.

HANDIGE WEBSITES VOOR HET MAKEN VAN EEN CONTENTPLANNING! 

 

Google Calendar
  • Gratis
  • Geschikt voor: freelancers, kleine tot middelgrote organisaties of middelgrote online afdelingen
  • Makkelijk te gebruiken

De voordelen van deze tool zijn dat je zoveel gebruikers kunt toevoegen als dat jij nodig hebt. Het werkt op basis van een kalenderoverzicht. Bij deze tool is er geen standaard format voor een contentplanning die je kunt gebruiken, je kunt jouw eigen creativiteit dus gebruiken!

 

Trello
  • Gratis, met een upgrade voor 9,99 euro per jaar waarbij je extra functies krijgt
  • Geschikt voor: freelancers, MKB, kleine afdelingen
  • Makkelijk te gebruiken en in te richten zoals jij wilt
  • Onbeperkt deelnemers toevoegen
  • Drag & drop systeem

Je maakt per project een bord aan, op dat bord kun je verschillende kolommen aanmaken. Per kolom kun je dan weer een taak aanmaken en iedere taak kun je aan iemand toewijzen. Wanneer je met veel mensen aan een project werkt blijft het onwijs overzichtelijk. Ook is het mogelijk om een deadline aan een taak te hangen. Er is alleen geen standaard template voor een contentplanning.

 

Asana
  • Gratis, Premium account vanaf 10,99 euro per maand per gebruiker.
  • Online tool en app
  • Geschikt voor: freelancers, MKB, kleine en middelgrote organisaties
  • Makkelijk te gebruiken
  • Drag & drop systeem

Je kunt per project taken zowel aanmaken als aan iemand toewijzen. Interactie is mogelijk!  Houd overzicht op je contentplanning met de ‘calendar’ en vind snel iets terug met de ‘tags’ die je toevoegt aan je taak. Je kunt bij deze tool taken alleen de status ‘open’ of ‘gereed’ geven en er is geen standaard template voor een contentplanning.

INVULLEN MAAR!

Noteer alle data in een schema en noteer daarnaast jouw content pijlers. Geef deze pijlers kleurtjes waardoor je ze straks goed herkent, zo zie je in een oogopslag hoe vaak iets terug komt. Heb je de planning ingevuld? Dan is het tijd om de content te gaan creëren.

LAST BUT NOT LEAST, EEN PAAR TIPS!

  • Je kunt in jouw planning ook meteen aangeven wie de content moet plaatsen of wie de content creëert. Je kan gewoon een naam (of letter) in de kolom zetten.
  • Content is niet alleen tekst, beeld is minstens net zo belangrijk.Beeld trekt vaak als eerste de aandacht van mensen. Denk daarom ook aan welk beeldmateriaal je gaat gebruiken. Het liefst jouw eigen beeldmateriaal, want dat scheelt je een hoop gedoe met het downloaden van rechtenvrij beeldmateriaal. Daar zijn overigens verschillende websites voor, zoals: Unsplash.com of Pexels.com. Wij raden het gebruik van stockfoto’s echter af. Houd het persoonlijk en investeer in jouw eigen beeldbank. Niemand zit te wachten op een foto die al duizend keer voorbij is gekomen.
  • Zorg voor professionele foto’s! Niks is zo gênant als een feed vol slechte foto’s. Als we het hebben over slechte foto’s kun je vooral denken aan wazige, irrelevante foto’s die niet bij het onderwerp passen. Ook selfies zijn uit den boze!

Wil jij graag hulp met het maken van een contentplanning? ShareOn ondersteunt je graag tijdens het gehele proces, van een strategie opstellen tot de content plaatsen. Neem vrijblijvend contact met ons op om de verschillende mogelijkheden te bespreken.

Behoefte aan extra kennis?

KIES VOOR CONTENT MARKETING CONSULTANCY.

GERELATEERDE STORIES.

Binnen één jaar van content creator naar content marketeer

Het is tijd om samen terug te blikken op het afgelopen jaar én de groei die Jady heeft doorgemaakt. Je leest het in deze blog.

Hoe vergroot jij jouw online zichtbaarheid in tijden van crisis?

In deze blog vertellen we jou waarom online zichtbaarheid nu belangrijker is dan ooit!

AAN DE SLAG.

Zin om samen aan de slag te gaan om impact te maken? Sharon staat voor je klaar.