Do's en don'ts op LinkedIn

4 Do’s en don’ts op LinkedIn

Iedereen kent het wel; LinkedIn! Het kost even wat tijd maar het kan onwijs veel opleveren, zolang je het maar op de juiste manier gebruikt. Maar hoe haal je nou het meeste uit jouw profiel en wat moet je nou vooral wel of juist niet doen? In deze blog geef ik je de do’s en don’ts op LinkedIn. 

Let’s rock LinkedIn

  • Zorg ervoor dat jouw profiel professioneel blijft, het is immers een zakelijk platform. Wat wel belangrijk is, is dat je een goede profielfoto gebruikt zodat mensen weten met wie zij een connectie maken. Investeer in een professionele foto van goede kwaliteit. Vakantiefoto’s zijn not done op LinkedIn!
  • Headline on point! Zorg ervoor dat jouw headline, ook wel beschrijving, duidelijk en pakkend is. Laat zien wat je expertise is maar houd functietitels beknopt. Op deze manier word je beter gevonden. Laat op jouw profiel zien wie jij bent en wat je ambities zijn. Dit kan bijvoorbeeld ook door aanbevelingen te sparen. Wees niet te bescheiden over jouw successen: je wilt immers dat potentiële werkgevers zien wat voor ervaring je hebt en wat je in jouw mars hebt. 
  • Blijf actief! Ook als jij jouw droombaan gevonden hebt is het belangrijk om te blijven netwerken. Zorg ervoor dat je positief blijft en deel jouw kennis. Op deze manier vergeten mensen je niet en laat je zien dat je expertise hebt. Vraag hulp waar nodig want interactie is THE KEY!
  • Volg bedrijven en groepen. Door dit te doen blijf je op de hoogte van wat er in jouw branche gaande is. 

No-go’s op LinkedIn

  • Ga niet spammen! Je connecties zitten er immers niet op te wachten om nietszeggende berichten voorbij te zien komen. Kwaliteit gaat immers bovens kwantiteit. Twee posts per week is genoeg: je wilt toch niet dat mensen je irritant gaan vinden? Deel bijvoorbeeld interessante kennis berichten of artikelen om jouw volgers te inspireren.
  • Geen interactie! Mensen maken vaak de fout dat ze niet ingaan op eventuele reacties, gedeelde berichten of vragen. Door dit wel te doen creëer je meer engagement. En meer interactie, daar houdt het LinkedIn algoritme van! Door een hoge interactie zal LinkedIn je berichten automatisch vaker tonen. Om meer interactie te stimuleren kun je bijvoorbeeld vragen stellen in jouw berichten. 
  • Niet professioneel blijven. Je ziet het vaak genoeg: mensen die gaan flirten of te persoonlijke dingen delen. Even een reminder: LinkedIn is geen Facebook en al helemaal geen datingsite. Houd het professioneel! 
  • Standaard uitnodigingen of berichten versturen. Maakt het persoonlijk! Je ziet het maar al te vaak: uitnodigingen of berichten ontvangen met dezelfde, standaard of geen tekst. Het is onpersoonlijk: het voelt alsof je een nummertje bent en het getuigt voornamelijk van gemakzucht. Op een netwerkbijeenkomst geef je iemand ook niet jouw visitekaartje zonder de hand te schudden of iets te zeggen.

Wil je dat wij jou ondersteunen of jouw content ontwikkelen? Neem contact met ons op of bekijk alle mogelijkheden onze website.

Liefs, Sharon

Sharon Damen | ShareOn
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email