4 redenen waarom je aan de slag moet met een social media strategie

4 Redenen voor een social media strategie

Succes op social media is waar veel bedrijven en organisaties naar streven. Het is belangrijk dat er een duidelijk idee tot uiting komt in al je content. Dat lukt alleen als je een duidelijk plan hebt over wat je met social media wilt bereiken en op welke manier je deze doelen gaat behalen. Veel bedrijven en organisaties starten met social media zonder hier goed over nagedacht te hebben. Om effectief en succesvol op social media te zijn, is het van groot belang om een social media strategie op te (laten) stellen. Wij zijn er van overtuigd dat je met een goede en duidelijke social media strategie meer kans van slagen hebt!

1. Het geeft duidelijk weer welke social media je moet inzetten

Een veelgemaakte fout bij het gebruik van social media is dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen de content die op bepaalde kanalen geplaatst wordt. Er zijn ontzettend veel verschillende social media kanalen. In Nederland zijn Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Youtube en TikTok momenteel de grootste platformen. Elk platform heeft zijn eigen doel en doelgroep. Door de doelgroep uitgebreid in kaart te brengen kun je jouw content beter afstemmen op je klanten én weet je op welke kanalen je actief moet zijn.

2. Je weet wat voor content je gaat plaatsen

Het allerbelangrijkste is de missie van jouw bedrijf. In een social media strategie maak je een plan met de content die jij zou willen plaatsen op een van de social media platformen. Bij de content die je plaatst wil je je doelgroep bereiken. Aan de hand van je social media strategie, ga je hierover brainstormen. Zorg voor eigentijdse en vooral unieke content, dat dicht bij de waarden en visie ligt van jouw bedrijf of organisatie. Hiermee verras je je publiek het meest. Door unieke content zorg je voor terugkerende bezoekers en interactie.

3. Social media is het visitekaartje van jouw bedrijf

Jouw social media platform is hét online visitekaartje van jouw bedrijf. Je laat op je social media de huiskleuren, logo’s en merkwaarden naar voren komen. Bij het gebruik van een social media strategie krijg je hier zicht op. Door jouw merkwaarden duidelijk in kaart te brengen weet je waar je voor staat en wat je wilt uitstralen. Zo wordt het creëren van de juiste content ineens een stuk gemakkelijker.

4. Je bent actief bezig met je doelen behalen

Het is belangrijk om in je social media strategie doelen te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld als doelstelling hebben dat je binnen een jaar 2000 volgers op Instagram wilt hebben. In de strategie beschrijf je hoe je deze doelstelling gaat behalen en ga je hier ook actief mee bezig zijn. Als je dit doel na een bepaalde tijd hebt gehaald, kun je weer een nieuwe doelstelling bedenken die je graag zou willen halen. Als jij doelen gaat stellen, weet je naar welke statistieken je moet gaan kijken. Je kunt heel specifiek meten of je je doel behaalt.

Al kan iedereen deze stappen zonder problemen doorlopen, we weten dat het een zeer tijdrovende klus kan zijn. Dus zie je het belang van een goede social media strategie in maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Neem contact met ons op of bekijk alle mogelijkheden op onze website! Wij helpen je graag!

Liefs, Babs

Babs Loonen
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
× Kunnen we je ergens mee helpen?