ShareOn

6 tips om je websitebezoekers te beïnvloeden - blog

6 tips om je websitebezoekers te beïnvloeden

Als een bezoeker op je website is beland, wil je natuurlijk ook dat deze bezoeker iets doet. Die acties kunnen van alles zijn: het lezen van een blog, het kopen van een product of het aanklikken van een specifieke knop. In deze blog vertel ik je meer over hoe je deze websitebezoekers kunt beïnvloeden zodat ze precies zullen doen wat jij wil. Dit kan op de volgende 6 manieren:

1. Geven = krijgen

Voor wat, hoort wat. Deze zin speelt onbewust een grote rol in ons keuzeproces. Of we het nu willen of niet. Wanneer we iets krijgen willen we sneller iets terugdoen. Op je website kun je hier op een hele gemakkelijke manier op inspelen. Denk hierbij aan het gratis weggeven van een sample van je product of het geven van korting aan je websitebezoeker bij het inschrijven op de nieuwsbrief.

Je hebt het misschien niet gelijk door, maar deze blog is hier ook een goed voorbeeld van. Ik geef je hier waardevolle tips, informatie en hopelijk ook inspiratie. Na het lezen van de blog zal jij bijvoorbeeld eerder geneigd zijn je e-mailadres achter te laten, de blog online te delen of te reageren op bijvoorbeeld social media.

Ja ja, en jij dacht gewoon leuk een blog te lezen 😉

2. Wie A zegt, zegt makkelijker B

Mensen maken altijd keuzes die logisch lijken. Althans, dat maken we onszelf wijs waardoor we ons beter voelen. We doen namelijk het liefst dingen die overeenkomen met wat we eerder gezegd of gedaan hebben.

Op je website kan je gebruik maken van dit gedrag want wie A zegt zal daarna makkelijker B zeggen. Dit wordt ook wel ‘de een-voet-tussen-de-deur-methode’ genoemd. Begin met iets kleins zoals het aanbieden van een e-book, het verder invullen van de adresgegevens tijdens het bestelproces of het inschrijven op de nieuwsbrief. Vervolgens kan je een groter verzoek doen. Denk hierbij aan het meedoen aan een actie, het kopen van een product of afnemen van een dienst. De websitebezoekers die eerder in het proces ja hebben gezegd zullen nu veel sneller ook ja zeggen. Zo kan je je websitebezoeker beïnvloeden zonder dat ze er erg in hebben. Sneaky maar effectief!

3. Websitebezoekers zijn eigenlijk allemaal schapen

Mensen zijn echte kuddedieren. We maken beslissingen op basis van andere. Ja, ook jij kijkt naar recensies als je een wasmachine wil kopen of leest hoeveel andere je voor zijn gegaan met het kiezen van een overnachting. Wij baseren onze keuzes namelijk op ervaringen van anderen. Door bijvoorbeeld recensies toe te voegen aan je website zullen je websitebezoekers jouw product of dienst ook eerder overwegen.

4. Het draait altijd om liefde

Jij zegt eerder ja tegen iemand die je aardig of sympathiek vindt en dat zullen je websitebezoekers ook doen. In het geval van een website heeft dat alles te maken met een goede tone of voice, hoe je je bezoekers aanspreekt, en het uiterlijk en de inhoud van je website. Want zeg nu zelf: jij bezoekt ook liever een goed verzorgde website met content die jou aanspreekt. Je kunt je websitebezoekers beïnvloeden door bijvoorbeeld aan te geven dat je bijna klaar bent met het invullen van een formulier of een leuk compliment te geven als je iets hebt besteld.

5. Wees een expert

Experts hebben veel meer overtuigingskracht dan anderen en daarom geloven wij experts bijna blindelings. Ook jij bent expert binnen je eigen vakgebied. Deel dat met de buitenwereld! Op je website kun je dat doen door middel van het delen van een blog waarin je je kennis met anderen deelt, maar je kan ook gratis online workshops of een eerste advies geven. Laat maar zien dat jij er alles vanaf weet. Je websitebezoekers zullen jou dan als expert zien. Op die manier kun je ze beïnvloeden!

6. Websitebezoekers willen nooit verliezen

Schiet jij ook altijd in de stress als je weet dat het product dat je wil gaan bestellen bijna niet meer te koop is? Ga jij dan ook gelijk tot actie over en bestel je het item? Precies, dat noemen we de regel van het tekort. Iedereen wil graag iets bezitten waar een tekort aan is. Omdat websitebezoekers bang zijn iets te verliezen is de drang om het te kopen vele malen groter. Communiceer met je websitebezoekers dat er bijvoorbeeld nog maar 3 plekken over zijn voor je exclusieve workshop of dat de kortingsactie nog maar 5 uur geldig is. Je zult zien dat bezoekers ineens alles op alles zullen zetten om niet te kunnen verliezen.

Na het lezen van deze blog kun jij aan de slag met het beïnvloeden en overtuigen van jouw websitebezoekers. Ga ermee aan de slag en experimenteer! Kijk kritisch naar je eigen website: met welke tips werk je al en hoe kun je andere tips toepassen? Je komt er vanzelf achter hoe jij hen tot een actie aanzet, zoals bijvoorbeeld het kopen van het product, afnemen van een dienst of deelnemen aan een workshop. 

Heb je nog vragen, hulp nodig bij het aanpassen van jouw website of wil je nog meer advies? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of neem een kijkje op onze websites voor meer informatie. We helpen je graag!

Liefs, Sofie

Sofie de Koning | ShareOn - Marketingbureau in Tilburg
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email