Blog podcasts

Hoe zet je podcasts in voor jouw bedrijf?

Het is helemaal hip and happening, educatief en ontzettend creatief. Je zet er een op wanneer je de auto of de trein instapt en je kunt het pauzeren wanneer je wilt. Of luister het zelfs wanneer je aan het klussen, sporten of koken bent. Een ideale manier om je kennis te vergaren of helemaal weg te zwijmelen in een gezellig gesprek. Ik heb het natuurlijk over; podcasts. Er zijn er tegenwoordig genoeg te vinden op bijvoorbeeld Spotify, Soundcloud of Itunes. Podcasts inzetten voor je bedrijf is echt een aanrader.

‘’Zo’n 1,9 miljoen Nederlanders doen het dagelijks of af en toe: een podcast luisteren. Het is een superhandig audio fenomeen dat in populariteit groeit’’- NPO radio 1 

Maar, wat is een podcast nou eigenlijk? 

Een podcast is een audiobestand. Tijdens een podcast gaan mensen in gesprek over verschillende onderwerpen, je kan het zo gek niet bedenken. Variërend van sport tot nieuws en van muziek tot een gesprek over een bepaald vakgebied, alles is mogelijk. Je kan een podcast luisteren waar en wanneer jij wilt en het mooiste is; het is nog eens gratis ook! Het werkt heel simpel, met één druk op de knop luister je via je telefoon, laptop of zelfs een Smart TV naar wat jij interessant vindt. 

Podcasts inzetten voor je bedrijf

Podcasts bieden een enorme kans voor jouw onderneming. Je kunt jezelf op een gemakkelijke, laagdrempelige manier onderscheidend profileren.

Plaats- en tijdsonafhankelijk– Het kan altijd, waar en wanneer jij maar wilt. Je kan er naar luisteren én pauzeren wanneer je wilt. Dit betekent dat je op weg naar je werk bijvoorbeeld de podcast aan kunt zetten en als je weer naar huis of een afspraak gaat de podcast hervatten.

Bereik– Een podcast heeft bijna geen limiet op het aantal luisteraars wat je kunt bereiken. Wanneer jij jouw podcast publiceert op de daarvoor bestemde kanalen, spreek je een doelgroep aan die houdt van podcasts. Op deze manier leer je ook deze mensen kennis maken met jouw merk, bedrijf of dienst. 

Vorm– De manier waarop een podcast gedaan wordt, is natuurlijk helemaal aan de podcaster zelf. Dit betekent ook dat er allerlei vormen ontstaan: van eenvoudige barpraat en gesprekken tot verhalende series in een fictieve of non-fictieve setting.

Netwerk – Bedrijven en personen buiten je netwerk staan er vaak voor open om een podcast op te nemen – als je de podcast in een interview/gespreksvorm houdt. Dit omdat het leuk is om te vertellen over waar je mee bezig bent als bedrijf, en dit een mooie vorm van promotie is. Tevens spreken we op deze manier het netwerk van de gast aan omdat diegene het hoogstwaarschijnlijk ook deelt.

Experttool – Elk bedrijf wil natuurlijk worden gezien als dé expert in zijn vakgebied. In een podcast kun je veel informatie kwijt in relatief weinig tijd. 

Hip and happening – Een podcast is helemaal van deze tijd! Je maakt originele content welke erg persoonlijk is, daardoor blijft het interessant voor jouw volgers. 

ShareOn maakt jouw podcast

Zie je een podcast wel zitten maar beschik je niet over de kennis, tijd of inspiratie? 

Sinds kort is ook ShareOn aan de slag gegaan met het maken van podcasts. We nemen alles voor je uit handen; vanaf het brainstormen tot de publicatie. We hebben verschillende pakketten samengesteld; Podcast do it yourself of Podcast do it together. Ontbreekt het bij jou niet aan inspiratie en vind je het leuk om creatief bezig te zijn? Dan is de ‘’Podcast do it yourself’’ iets voor jou. Wat doen wij? Wij gaan samen met jou brainstormen om zo goed mogelijk in kaart te brengen wat je over wilt brengen om daarna een concept op te kunnen stellen. We maken op basis van het concept een gepersonaliseerde handleiding waarmee jij aan de slag kunt gaan. 

Heb je er geen tijd voor maar wil je wel unieke content creëren? Laat ons het je uit handen nemen! We nemen het gehele proces over. Dit betreft de conceptontwikkeling en het maken van een gepersonaliseerde handleiding, alleen het brainstormen doen we samen! Daarna zullen wij de podcast opzetten en opnemen waarna we de opname ook zullen bewerken en tevens publiceren. Wil je meerdere afleveringen of zelfs series creëren? Zorg ervoor dat jouw volgers aan je lippen blijven hangen en ontwikkel meerdere podcasts. Let’s go! 

Na de publicatie is het nog niet klaar, het is belangrijk dat de podcast(s) onder de aandacht wordt gebracht. Je kunt jouw eigen content maken omtrent de podcast of je kunt ervoor kiezen om ons te laten zorgen voor een professionele promotie. 

Wil je dat wij jou ondersteunen of jouw podcast ontwikkelen? Neem contact met ons op of bekijk alle mogelijkheden op onze website.

Liefs, Sharon

Sharon Damen | ShareOn
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
× Kunnen we je ergens mee helpen?