ShareOn

De 5 belangrijkste social media trends in 2022

De 5 belangrijkste social media trends in 2022

YESSS! Het is bijna 2022 en dat betekent dat er weer nieuwe social media trends en ontwikkelingen aankomen! Welke trends zagen we dit jaar al en wat verwachten we van het komende jaar? Dat lees je in deze blog! Zo ben jij helemaal up-to-date en ready om mee te gaan met de trends!

Spraak en geluid

Het gebruik van spraak en geluid is een trend die we nog veel terug zullen zien in 2022. Het afgelopen jaar zijn zowel Clubhouse als TikTok als paddenstoelen uit de grond geschoten. Dankzij dit soort platformen krijgen merken en bedrijven de kans om direct te communiceren met hun publiek en zo een band op te bouwen met de consument.

De 5 belangrijkste Social media trends in 2022

Deze trend is ook terug te vinden in de toename van podcast-luisteraars sinds de corona pandemie. Liefhebbers zijn vooral jongeren. De stijging is vooral ontstaan uit de toegankelijkheid naar podcasts. Ze staan namelijk gewoon in je Spotify app. Daarnaast kan je tijdens het luisteren makkelijk iets anders doen zoals schoonmaken, sporten of wanneer je onderweg bent!

Als je een beetje bekend bent met TikTok weet je dat sommige sounds/muziekjes viraal gaan. De kans dat jouw video meer wordt bekeken bij het gebruik van een van deze “viral” sounds is groot. Dit werkt hetzelfde bij Instagram reels. Zorg dus dat je één van deze geluiden gebruikt om zo meer publiek te trekken. Kijk daarnaast naar geluid onder je video’s, je voice-overs, short-form audio en het geluid bij het tonen van je merk (denk hierbij aan het bekende “Windows-geluidje”, deze is iedereen bekend!).

Slow Marketing Movement

Je kent ze misschien wel, van die schreeuwerige reclames waarbij keihard gevraagd wordt om je aandacht. Uitingen als ‘Nu 30% korting’, ‘2+2 gratis’ en ‘op=op’ lijken niet langer meer te werken. We herkennen reclame als consument binnen no-time en scrollen daar met alle liefde in razend tempo voorbij. We voelen er simpelweg geen ziel en zaligheid bij.

Hoewel veel bedrijven zich zijn gaan focussen op zo snel mogelijk zo veel mogelijk omzet, doen mensen juist een stapje terug en wordt er bewuster gekeken naar het kopen van producten. 

Motivatie, betekenis, kennis, waarden en intuïtie zijn de benodigdheden om een vertrouwde merkbeleving aan je klanten te kunnen bieden. Die “beleving” is waar het ten slotte om gaat. Besteed je tijd en aandacht aan de dingen die er echt toe doen: de klant. Zo maak je je merk persoonlijk, iets wat we bij ShareOn heel belangrijk vinden!

Social media & games

Het verband tussen social media en gaming is met name ontstaan door Facebook browser-based games. Denk bijvoorbeeld aan het (stiekem nog altijd) populaire spel CandyCrush. Voor dit spel moest je inloggen via Facebook om te kunnen spelen via de browser. Social media platformen zochten op deze manier meer interactie met hun gebruikers. 

Daarnaast is het mogelijk om je schermactiviteiten te delen via een livestream op YouTube bijvoorbeeld. Ook hebben de groeiende platforms Reddit en Twitch een groot aandeel in deze trend. Hierop worden zoal ervaringen, meningen, nieuwtjes en feedback gedeeld over computerspellen. Door deze vormen van interactie beginnen deze platformen op een social media platform te lijken. En wellicht bieden deze platformen dus voor jouw organisatie een mooie kans in 2022!

AR innovaties

AR staat voor Augmented Reality, oftewel aangevulde realiteit. Dit is een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer.

uniboa NrMGL5MR8uk unsplash scaled

Dit is een opkomende technologie die je steeds meer zult zien op verschillende social media kanalen. Het biedt de mogelijk om groter te denken en out of the box te gaan!

Ooit gehoord van de concentratieboog? Dit geeft de mate waarin iemand geconcentreerd blijft aan, die van Sharon is bijvoorbeeld enorm kort (geintje! 😉 ).Deze wordt ook steeds korter door de overvloed van prikkels die we als mensen iedere dag binnen krijgen. 

Door die overvloed aan content die over ons uitgestort wordt, is het steeds lastiger om de aandacht van mensen vast te houden. Zeker met video’s die langer dan een anderhalve minuut duren.. 

Wist je dat Gen Z dagelijks 3 uur spendeert aan het bekijken van online videos? Handig om te weten als dit je doelgroep is! Het is ten slotte wel de toekomst…

Houd er dus rekening mee dat je videos niet te lang mogen zijn als je wilt dat ze afgekeken worden. 

2022 zal dus vol zitten met de leukste ontwikkelingen op social media gebied. Mijn vraag aan jou: van welke trend ben jij nu al fan?

Liefs, Iris

Iris - ShareOn
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email