de-know-like-trust-factor

De know-like-trust factor

Wanneer je als ondernemer start op social media heb je er misschien wel eens van gehoord: de know-like-trust factor. Wat houdt het precies in? Het is een model die bestaat uit de drie fases waar een volger doorheen gaat voordat ze klant worden bij jouw bedrijf. Kort gezegd: ze leren je eerst kennen, dan beginnen ze jouw merk leuk te vinden en zodra ze jou kennen en leuk vinden beginnen ze je te vertrouwen. 

De know-fase

Het eerste waar je je op wilt focussen is je merk onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep. Een nieuwe volger komt jouw profiel tegen en besluit vervolgens om jouw content te bekijken. Deze persoon bevindt zich in de know-fase. Hier blijft een nieuwe volger ook een tijdje in zitten. Als jij iedere dag content post in je verhaal en feed dan gaat dit wat vloeiender: de volger gaat jouw bedrijf steeds meer opmerken. De volger gaat steeds meer mee in je content en blijft deze ook trouw bekijken. Hierdoor verplaatst de volger zich naar de volgende fase.

De like-fase

De volger begint jou leuk te vinden. Dit kan je merken aan de interactie met jouw posts en stories. De volger reageert bijvoorbeeld regelmatig. Wanneer jij hier vervolgens op reageert, bouw je stukje bij beetje vertrouwen op. Zo weet een volger dat hij of zij iets aan je heeft. De duur van deze fase is erg verschillend. Ben jij vaak online? Dan heb je waarschijnlijk veel interactie met je volgers. Hierdoor zullen ze sneller naar de trust-fase gaan. De inhoud die je deelt heeft natuurlijk ook grote invloed. Als je bijvoorbeeld educatieve content hebt of juist heel persoonlijk bent dan zullen mensen zich sneller betrokken voelen. 

De trust-fase

In deze fase draait het om het vertrouwen van de volger. Dit vertrouwen is opgebouwd in een bepaalde tijd: weken, maanden of zelfs jaren. En hoe je dat vertrouwen op social media opbouwt? Door over jezelf en je bedrijf te posten! Goede tools om dit vertrouwen op te bouwen zijn bijvoorbeeld Stories of Reels. Deze functionaliteiten geven je namelijk de mogelijkheid om jezelf te laten zien, op een luchtige en laagdrempelige manier.

Tip: heb jij geen inspiratie voor je Reels? Wij helpen je met ons gratis E-book! Klik hier om het Reels ideeën E-book te downloaden.

Hopelijk is de know-like-trust factor nu helemaal duidelijk voor je! Wil je graag ondersteuning met het creëren van creatieve content? Neem vrijblijvend contact met ons op of bekijk alle mogelijkheden op onze website! Wij helpen je graag.

Liefs, Babs

Babs
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email