KLANT TESTIMONIALS KRIJGEN EN GEBRUIKEN
Het maakt niet uit in welke branche je als ondernemer actief bent, je streeft altijd naar klanttevredenheid. Tevredenheid houdt je op de been en geeft jouw bedrijf een goede naamsbekendheid en imago. Mensen gebruiken testimonials wanneer ze overwegen een aankoop te doen. In deze blog kom jij erachter hoe je klant testimonials kunt gebruiken voor je bedrijf. Reviews van klanten zijn belangrijk, maar hoe zorg je dat jouw klanten hun ervaringen gaan delen? Wij geven tips wat betreft het verzamelen van klant testimonials.
IN HET KORT
Een testimonial is een beknopt citaat van een klant die een positieve ervaring heeft gehad. Een klant deelt een ervaring over jou, je bedrijf of de samenwerking. Deze positieve ervaringen kun je gebruiken als referenties om nieuwe potentiële klanten aan te spreken en te overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen.
WAAR ZET JE EEN TESTIMONIAL?
Testimonials plaats je op kanalen waar je als bedrijf aan branding doet. Denk hierbij aan je website en verschillende social media kanalen. Plaats testimonials bij je aangeboden product of dienst. De gedeelde ervaringen van je bestaande klanten helpen je om nieuwe klanten over te halen. Speel in op de gedachtes van de potentiële klanten die jouw kanalen bezoeken en jouw product of dienst overwegen.
Ook is het bewezen dat een testimonial geloofwaardiger is wanneer er een foto van de desbetreffende klant bij staat. Testimonials zijn verhalen van echte klanten. Dit kun je benadrukken door er een foto bij te plaatsen. Deel bij de foto wat basisinformatie over de klant, zoals bijvoorbeeld de naam en de functie.
HOE VERZAMEL IK TESTIMONIALS?
Het is misschien wel makkelijker gezegd dan gedaan… Klanten hebben vaak de neiging om feedback terug te koppelen wanneer ze niet tevreden zijn. Maar wat zijn de beste manieren om positieve klantervaringen te verzamelen? Hieronder geven wij jou wat bruikbare tips!
1. Maak het klanten makkelijk
Een eenvoudige manier om testimonials te verzamelen is via een contactformulier. Je klanten kunnen hun ervaring makkelijk delen. Door deze mogelijkheid op je website te plaatsen zullen klanten sneller geneigd zijn om hun verhaal in te zenden.
2. Nodig klanten na de samenwerking uit om een review te schrijven
Benader klanten per e-mail om een review te schrijven. Denk wel goed na over waarover je precies feedback wilt ontvangen. Als je specifiek feedback zou willen over de beginfase van de samenwerking, dan is het niet verstandig om de klant pas aan het einde van de samenwerking te benaderen.
3. Vraag naar een review op de factuur
Je wilt dat reviews van echte klanten zijn. Vraag je klanten om een review achter te laten op de website en gebruik daarbij de factuur als identificatie. Zo ben je zeker ervan dat alleen echte klanten hun ervaring achterlaten.
4. Geef iets terug
Een review schrijven neemt natuurlijk wat tijd in beslag. Maak het interessant voor je klanten om een testimonial te schrijven door voor een tegenprestatie te zorgen. Beloon klanten die een review schrijven met een cadeaubon of geef ze een kleine korting op een volgende aankoop. Of bedank ze gewoon persoonlijk voor hun recensie. Door dit te doen stimuleer je jouw klanten om testimonials te schrijven.
Klant testimonials zijn een belangrijk onderdeel voor jouw bedrijf. Ieder bedrijf wil graag een positief imago hebben onder de klanten en in de branche. Aan de slag met klant testimonials voor jouw eigen bedrijf?
Na het lezen van deze blog kun jij zeker aan de slag met het verzamelen en gebruiken van klant testimonials! Wil jij graag aan de slag met testimonials, maar heb je hier geen tijd voor of weet je niet goed hoe je dit aanpakt? Neem vrijblijvend contact met ons op! Wij helpen je graag!