Social media kanalen | ShareOn - Marketingbureau in Tilburg

Het verschil tussen alle social media kanalen

Er zijn een hoop verschillende social media platformen waar jij je content op kunt delen. Dit maakt het wel moeilijker om te bepalen van welk platform je het beste gebruik kunt maken. Een goede keuze hangt niet alleen af van je merk maar ook van je doelgroep en de hierop gemaakte social media strategie. Om jou hierbij te helpen, brengen wij de meest relevante kanalen in kaart. Zo kun jij zelf kiezen welk kanaal het beste aansluit bij jouw bedrijf.

De juiste social media kanalen

Het is onmogelijk om overal aanwezig te zijn. Geen enkel bedrijf heeft de tijd en/of de kennis om op ieder social media platform actief te zijn. Daarnaast is er op ieder social media platform een andere doelgroep aanwezig. Ieder kanaal heeft zijn eigen vereisten en eigen manier van werken. Mensen komen met een bepaalde verwachting op een van jouw kanalen. Kies maximaal 2 of 3 kanalen waar je een social media strategie voor opstelt. Zo breng je in kaart wat je kunt delen op welke kanalen.  Simpelweg berichten plaatsen op social media is niet genoeg. Het is belangrijk dat je interactie creëert met je volgers. Zorg ervoor dat je je volgers betrekt met je berichten. Zo kun je namelijk een goede relatie opbouwen en zo worden je volgers fan van jouw bedrijf. 

Instagram

Op Instagram kun je veel inspiratie opdoen terwijl je door je feed heen scrollt. Dit is het platform om je bedrijf visueel te presenteren! Op Instagram kun je leuke foto’s publiceren en stories plaatsen die voor 24 uur zichtbaar zijn voor je volgers. Op deze app kun je al je creativiteit kwijt! Zo zijn er verschillende filters waar je gebruik van kunt maken. Ook is het mogelijk om Reels online te zetten. Dit is een onderdeel van Instagram waar ShareOn in 2020 actief mee bezig is geweest. Kies jij voor Instagram als één van je social media kanalen voor jouw bedrijf of merk? Maak unieke, laagdrempelige content met een persoonlijke touch. Wees actief met posten! Instagram geeft namelijk actieve gebruikers voorrang in de tijdlijn van je volgers.

Voordelen van Instagram

  • Vergroot naamsbekendheid
  • Reels
  • Instagram stories
  • IGTV
  • Shopping
  • Doelgroep: 15 – 40 jaar 
 s8GzaACDZN02VnWfc13WmyJbTYQibRS5QTGh7d7VT0DRYZgYQptG6frXo7cd6KuM9ywUAwVMaJKWm om0MFb0S7zejzCfIpnF5YU0Dq0 eoON6vV0JM ddVnkgsD57UnzTnyvNt2

Facebook 

Facebook heeft maarliefst twee miljard gebruikers. Daarmee is Facebook de koploper van alle social media platformen. Als bedrijf is het wel slim om in gedachte te houden dat veel mensen ook voor de ontspanning even door Facebook scrollen. Ze willen graag op de hoogte blijven van wat hun vrienden zoal doen. Mocht je gebruik willen maken van Facebook zorg dan voor luchtige content die je gewenste doelgroep aanspreekt. Probeer likeable en shareable content te maken! Zoek interactie op door een actieve rol aan te nemen. Wij adviseren niet alleen promotie berichten te plaatsen. Zoek een goede balans op! Veel bedrijven hanteren een 80 – 20% verhouding. Dit wel zeggen dat 20% product en promotie is en voor de resterende 80% de interactie opzoekt met je volgers. 

Voordelen van Facebook

  • Klantenservice kanaal
  • Gericht targeten
  • Vergroot naamsbekendheid
  • Informatie tab voor bedrijfsinformatie
  • Doelgroep: 20 – 70 jaar. Let wel op: steeds minder jongeren maken gebruik van Facebook. 

 EyEqXOX0PvAV41HXSgBV01W3R5eHbMgir8XQpSWhl59umlacYHHqOrFSmj8La9hH13aIMAPHm7EzGegmCLJ2kMHB21o1NPhgZM POcK0YX kXX5rCB BmACtr649q2m28TuVPFgM

LinkedIn

Op LinkedIn ligt de focus altijd op het zakelijke aspect. Op dit platform blijven berichten tot soms wel één week rondgaan. Is jouw bedrijf actief in ‘business to business’ of wil jij jouw bedrijfsverhaal delen? Dan is LinkedIn zeker een geschikt social media kanaal. Het is DE plek om je positionering duidelijk te communiceren. Op LinkedIn communiceer je zakelijker met je volgers. Je kunt je LinkedIn bedrijfsprofiel zien als een online visitekaartje. Zorg er dus voor dat je een goede eerste indruk achterlaat. 

Voordelen van LinkedIn

  • Vergroot naamsbekendheid
  • Vergroot je netwerk
  • Contacten onderhouden
  • Informatie platform
  • Het grootste professionele platform
  • Doelgroep: 20 – 64 jaar
gTjXRRWpd7TegmfpPgbJYip 1Dav4EaUFtwfAjtklTGQpLqjSM0ahIzBSulW87IobxPT omh

Twitter

Wanneer je Twitter wilt inzetten voor jouw bedrijf is het handig dat je de basisregels van dit social media platform kent. Zo heb je per bericht maximaal 280 tekens. In plaats van berichten te delen kun je deze retweeten. Twitter is een snel medium: er komen veel verschillende tweets voorbij en je berichten zullen geen uren of dagen zichtbaar zijn voor je volgers. Dit is zeker iets om rekening mee te houden. Wanneer je gebruik wilt maken van Twitter is het ook belangrijk om te weten dat het Twitter publiek niet altijd even makkelijk kan zijn. 

Voordelen van Twitter

  • Personeel werven
  • Reputatie bewaken
  • Makkelijk contact leggen
  • Doelgroep: 25 – 64 jaar
iSSPoZCqYSHwrt7K3PmyhtDHVhCos z5QB DnUiAgVO84m6CbsBujpEjSev5 l8 aEsDODO5XCrWUC2srRSit3wAEbhj4KI4bWpqdANk kMN7chRch8y1KA4bMMf5PdqY3pjYW u

Overige social media kanalen:

Pinterest

Pinterest is het social media platform om ideeën op te doen en inspiratie te vinden op het gebied van je eigen interesses. Je kunt hier voor van alles terecht! En dus is er een grote kans dat jouw potentiële klant zich ook op dit platform bevindt. De insteek van zakelijk gebruik van Pinterest? Inspireer gebruikers op dit platform. Vergroot je zichtbaarheid om de juiste, relevante zoektermen te gebruiken. Houd bij het plaatsen van je Pins altijd in je achterhoofd welke content je doelgroep zal waarderen. 

Voordelen van Pinterest

  • Vergroot het verkeer naar je website
  • Naamsbekendheid en branding
  • Inspireer potentiële volgers
  • Doelgroep: 15 – 40 jaar

TikTok

TikTok is een platform vol met grappige en handige filmpjes. Steeds meer YouTubers en influencers zijn vindbaar op TikTok. Op het platform vind je tot op heden nog niet veel bedrijven. Toch zijn er een aantal grote ondernemingen die langzaam zich gaan presenteren op TikTok. Door gebruik van hashtags of een viral nummer kun je al snel veel views krijgen en dus je zichtbaarheid vergroten.

Voordelen van TikTok

  • Snel een hoog bereik 
  • Mogelijkheid om het ‘gezicht’ achter jouw bedrijf te laten zien
  • Door verwijzing naar verschillende social media kanalen
  • Doelgroep: 10 – 30 jaar. De verwachting is dat deze doelgroep in 2021 veel groter zal worden, waarbij ook de oudere doelgroep zich meer op dit platform zal bevinden.

YouTube

YouTube is een populair platform onder alle leeftijden. Hier kun je als bedrijf natuurlijk van profiteren door zichtbaar te zijn. Je kunt kiezen om op het platform te adverteren of video’s te uploaden. Ga bijvoorbeeld aan de slag met een vlog of miniserie om ook gebruikers op YouTube te activeren.

Voordelen van YouTube

  • YouTube is na Google de grootste zoekmachine
  • Video helpt in iedere fase tot aankoop van een product of dienst
  • Doelgroep: 15 – 70 jaar

Snapchat

Snapchat is een social media kanaal waar je foto’s met leuke filters naar elkaar kunt sturen voor een bepaalde tijd. Ook kun je met elkaar chatten en is er de mogelijkheid voor bedrijven om zichtbaar te zijn in het overzicht bij de verschillende verhalen van vrienden of bekende mensen. Toch is het wel een tricky platform voor bedrijven, omdat er vooral de nadruk ligt op het sociale element. 

Voordelen van Snapchat

  • Kort maar krachtig zichtbaar
  • Doelgroep: 12 – 24 jaar

Zo, nu kun je aan de slag met het aanmaken van social media kanalen. Mocht je hulp willen bij het onderhouden van jouw social media kanalen dan helpen wij jou graag! Wij ondersteunen verschillende bedrijven met het creëren van creatieve content. Neem vrijblijvend contact met ons op of bekijk alle mogelijkheden op onze website! Wij helpen je graag.

Liefs, Kirsten

Content marketeer Tilburg
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email