Influencer marketing

Welke manier van influenceer marketing pas het beste bij jouw bedrijf, merk of product?

Influencer marketing, we kunnen hier niet meer omheen. Inmiddels is influencer marketing voor vele bedrijven al één van de belangrijkste middelen voor een snelle groei. Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij een bedrijf een persoon (influencer) inzet om invloed uit te oefenen op de doelgroep van het bedrijf, waardoor de doelgroep overgaat tot koop van het product. 

Tegenwoordig hoeft een influencer geen bekende zanger te zijn, maar iemand met een groot bereik op social media. Het concept achter influencer marketing is vrij gemakkelijk. Vind je een influencer interessant, dan ga je deze volgen. Als deze influencer een bepaald product gebruikt, dan is de kans groot dat jij als trouwe volger ook geïnteresseerd bent in de product. 

In deze blog vind je uitleg over de verschillende soorten influencers. Hieruit kan je opmaken welke influencer het beste bij jouw bedrijf past. Verder geven we je nog een aantal voor- en nadelen over het werken met influencers! 

Soorten influencers

Mega en Marco influencers
Dit zijn influencers met enorm veel volgers. Voorbeelden hiervan zijn: mega influencer Nikkie Tutorials (14 miljoen volgers) of internationaal bekende Kim Kardashian (167 miljoen volgers). Het bereik van deze influencers is erg groot, maar door de grote hoeveelheid volgers kunnen zij bijna geen contact onderhouden, waardoor er afstand ontstaat tussen influencers en volgers. 

Dit maakt deze influencers vooral nuttig bij het vergroten van je online zichtbaarheid en grote campagnes, maar minder geschikt voor het creëren van een band met je doelgroep. Ook liggen voor mega én marco influencers de kosten vaak hoog.

Meso influencers 

Dit is de perfecte tussenweg. Meso influencers hebben tussen de 50.000 en 100.000 volgers. Hun bereik is dus kleiner, maar hier staat tegenover dat hun engagement hoger is. Het is voor meso influencers gemakkelijker om een band te onderhouden met hun volgers. Deze influencers zijn wel kieskeurig in hun keuze voor een samenwerking en ze vinden het belangrijk om affiniteit te hebben met jouw bedrijf of product. Ze willen hun volgers namelijk waardevolle content bieden, die écht relevant is. 

Micro influencers

Micro influencers hebben tussen de 5.000 en 50.000 volgers. Zij richten zich op één specifieke doelgroep. Bij deze influencers gaat het om het creëren van interactie met hun volgers en het delen van zijn/haar passie. Hierdoor delen zij waardevolle content, iets waar hun volgers écht iets aan hebben. Engagement en vooral de geloofwaardigheid ligt hier hoog. Dit maakt micro influencers geschikt voor campagnes die zich richten op het creëren van een band met de doelgroep. 

Ben jij van plan influencer marketing in te zetten voor jouw product, merk of bedrijf? ShareOn helpt je graag en neemt dit gehele proces van je over zodat jij je kan focussen op ander zaken. Neem vrijblijvend contact met ons op. 

Liefs, Sharon

Sharon Damen | ShareOn
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
× Kunnen we je ergens mee helpen?