SEO-optimalisatie

Het optimaliseren van jouw online zichtbaarheid, hoe doe je dat?

Veel ondernemers worstelen met de online zichtbaarheid van hun bedrijf. Precies om deze reden gebruiken veel ondernemers hun website als het visitekaartje of uithangbord van hun bedrijf. SEO of zoekmachineoptimalisatie is een verzamelnaam voor alle processen die bijdragen aan de natuurlijke ranking van webpagina’s in zoekmachines. Door effectief gebruik te maken van SEO-technologie kunnen meer bezoekers worden aangetrokken om de gewenste webpagina’s te bezoeken. Een deel van de SEO-strategie omvat linkbuilding en trefwoord optimalisatie. SEO-optimalisatie is namelijk van essentieel belang wanneer je online goed zichtbaar wilt zijn. 

Stap 1 onderzoek de zoekwoorden  

De eerste stap die je zet tijdens het optimaliseren van jouw vindbaarheid is het doen van een zoekwoorden onderzoek. Hierbij zoek je namelijk uit waar jouw klanten op zoeken in Google. Ik gebruik expres het woord; zoekwoorden. Dit doe ik omdat het niet per definitie maar één woord is dat je kan gebruiken maar meerdere zoekwoorden vaak interessante zijn. Via de (gratis) tool van Ubersuggest kun je gemakkelijk opzoeken wat een zoekwoord doet. Wanneer je zoekwoordensuggesties zoekt, is het belangrijk dat het niet te algemeen is, je moet dan namelijk gaan concurreren tegen (sterke) websites. Het wordt dan moeilijker om goed te scoren met jouw zoekwoord.  

Stap 2 Optimaliseer jouw website en zorg voor een sterke SEO 

Je hebt de zoekwoorden die je wilt gebruiken uitgezocht en deze ga je bij stap 2 gebruiken. Wanneer je wilt dat jouw pagina goed vindbaar is, moet je aan Google duidelijk maken waarom jouw pagina relevant is voor die zoekwoorden. Maar hoe doe je dat? Verwerk de zoekwoorden in de volgende punten: 

  • De paginatitel 
  • De meta description, het stukje tekst onder de titel op Google. 
  • De URL (je link)
  • De koppen in jouw tekst 
  • Afbeeldingen op de pagina. Je geeft de afbeeldingen titelnamen, dit zijn dan jouw zoekwoorden.  
  • De tekst. Laat de zoekwoorden (of delen daarvan) terugkomen in jouw teksten en vooral de eerste alinea. Zorg er wel voor dat je pagina niet vol staat met je zoekwoord. Het moet immers wel een leesbare tekst blijven.

Stap 3 Linken linken en nog eens linken!  

Hoe meer links er leiden naar jouw pagina, hoe beter Google jouw pagina rankt.Daarnaast leveren links vanuit jouw social mediakanalen jou direct meer bezoekers op. Elke link is weer een toegangspoort naar jouw website of pagina.  Terwijl veel mensen denken dat het niet goed is om naar andere websites (concurrenten) te linken is het juist van belang om te linken naar andere websites. Mensen zoeken naar goede en betrouwbare informatie en daar horen andere websites ook bij. Je kunt door het linken naar andere pagina’s of bronnen meer relevantie en geloofwaardigheid creëren voor jouw eigen pagina’s. Daarnaast kun je de lezer ook meer achtergrondinformatie geven.  

Tip: laat diegene of website waarnaar jij gelinkt hebt even weten dat je dat gedaan hebt, misschien linken zij wel terug. Een win-winsituatie! 

Stap 4 Maak een razendsnelle website 

Als ik voor mezelf spreek haak ik sneller af wanneer een website traag laadt. Ook bij Google scoren pagina’s welke snel laden beter in de ranking. In juli 2018 bracht Google namelijk de Speed Update uit, waardoor de laadsnelheid een ranking factor wordt voor mobiele zoekopdrachten. Je kunt de snelheid van jouw website gemakkelijk testen met tools als GTmetrix of PageSpeed Insights. Met onderstaande punten kun je jouw website razendsnel maken. 

  • Deactiveer plugins die je niet gebruikt 
  • Optimaliseer afbeeldingen. Dit doe je gemakkelijk via tinypng.com! 
  • Pas caching toe! Met caching worden er kopieën van je website of applicatie bewaard en hoeft de computer de gegevens niet opnieuw te genereren of te downloaden. 
  • Stap over naar een snellere webhosting 

SEO is een essentieel onderdeel voor jouw bedrijf. Om de SEO inzet zo effectief mogelijk te maken, moet je voortdurend op zoek zijn naar manieren om jouw bedrijf te laten opvallen. Graag deze tips toepassen op jouw bedrijfswebsite? Neem een kijkje op onze website en vrijblijvend contact met ons op! Wij helpen je graag!

Liefs, Sharon

Sharon Damen | ShareOn
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email