Stappenplan voor het schrijven een goede blog

Een blog schrijven, zoals deze, is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Iedereen kan het. Je moet alleen even doorhebben wat de juiste stappen zijn. In deze blog over het schrijven van een blog, neem ik je mee in een duidelijk stappenplan!

Als je deze stappen volgt heb jij aan het einde een blog waarmee jij je klanten naar je website brengt en waarmee je ze kunt overhalen tot actie. Nieuwsgierig welke stappen je moet volgen? Lees dan vooral verder!

1. BEPAAL JE DOELGROEP

Voordat je begint met schrijven is het belangrijk dat je voor ogen hebt voor wie je schrijft. Daarop pas jij vervolgens je schrijfstijl aan. Stel jezelf ook de volgende vragen:

Waar heeft mijn doelgroep interesse in?

Wat is de leeftijd van mijn doelgroep?

Vraagt mijn doelgroep om een formele of juist informele toon?

2. BEDENK WAAROVER JE GAAT SCHRIJVEN

Voordat je begint met schrijven moet je natuurlijk ook weten waarover je gaat typen. Ga je het hebben over een nieuw product dat je net hebt gelanceerd, over handige tips die je gevonden hebt of over je nieuwe kantoor. Een onderwerp bedenken is makkelijker dan je denkt. Je bezit als ondernemer stiekem al een goudmijn aan informatie die voor anderen enorm waardevol kan zijn. Als je toch niet op ideeën kunt komen kun je het je doelgroep altijd gewoon vragen, Google raadplegen, een kijkje nemen bij je concurrenten of op answerthepublic. Via deze website kan je zien waar je doelgroep naar opzoek is.

3. STEL JE DOEL VAST  

Wat wil je eigenlijk bereiken met het schrijven van je blog? Wil je dat ze je nieuwe product komen afnemen of wil je graag kaartjes ontvangen voor je nieuwe kantoor ;). Met een goed doel voor ogen schrijf jij gemakkelijker een blog wat ook nog eens straight to the point is.

4. BEPAAL JE BELANGRIJKSTE ZOEKWOORD

Je schrijft je blog natuurlijk om goed gevonden te worden. Om dat voor elkaar te krijgen is het van groot belang om op de juiste manier om te gaan met zoekwoorden. Wat zullen jouw klanten invullen om je blog te vinden? Dit zoekwoord heeft meestal te maken met het onderwerp waarover je schrijft. Dit zoekwoord plaats je dan meerdere malen door de tekst heen voor betere vindbaarheid. Ga voor meer SEO tips naar ‘Het optimaliseren van jouw online zichtbaarheid, hoe doe je dat?‘ voor de beginners onder ons, en naar ‘Zo verbeter jij je SEO-ranking‘ als je hier al iets meer over weet.

Nu je weet voor wie, waarom en waarover je gaat schrijven, is het tijd om echt aan de slag te gaan!

5. CREËER STRUCTUUR

Zonder structuur in je blog, ben je nergens. Een lezer scant namelijk eerst de tekst voordat hij of zij bepaalt om de blog daadwerkelijk te lezen. Het is daarom belangrijk dat jouw blog is voorzien van paginatitels (H1), koppen (H2), subtitels (H3) en alinea’s. Dit maakt je blog overzichtelijker en het scannen makkelijker. Daarnaast kan Google de blog ook beter lezen en krijgt deze een hogere score. Het juist gebruiken van deze koppen is dus erg belangrijk. Bekijk hiervoor ook onze SEO blogs.

6. LINK NAAR ANDERE BLOGS

Door te verwijzen naar andere blogs, zorg je ervoor dat ook je andere geschreven artikelen nog een keer onder de aandacht worden gebracht. Dat kan zorgen voor nog meer interesse in het bedrijf, diensten en producten.

7. VOEG EEN CALL TO ACTION TOE

Voordat je bent begonnen met schrijven, heb je een doel bedacht. Nu is het natuurlijk belangrijk dat je de lezer ook verleidt tot actie. Roep je lezers op om naar een websitepagina te gaan, om het bericht te delen of om contact op te nemen. Deze call to action zet je meestal aan het einde van de tekst zodat je lezers weten wat ze moeten doen als ze klaar zijn met lezen.

8. BEDENK EEN PAKKENDE TITEL

Een goede pakkende titel bedenken is misschien nog wel het belangrijkste. Deze titel zorgt ervoor dat mensen getriggerd raken en naar jouw website gaan. Als je blog nog zo goed is maar je titel niet, leest niemand jouw blog. De eerste zin moet dus goed aankomen of het is klaar. Door je titel als laatst toe te voegen weet je zeker dat de titel gaat over wat je precies hebt geschreven. Wel zo belangrijk.

Heel veel succes met het schrijven van jouw blog! Heb je nog vragen of hulp nodig bij het schrijven van een blog? Neem vrijblijvend contact met ons op of neem een kijkje op de website voor meer informatie! We helpen je graag!

Behoefte aan extra kennis?

KIES VOOR CONTENT MARKETING CONSULTANCY.

GERELATEERDE STORIES.

Binnen één jaar van content creator naar content marketeer

Het is tijd om samen terug te blikken op het afgelopen jaar én de groei die Jady heeft doorgemaakt. Je leest het in deze blog.

Hoe vergroot jij jouw online zichtbaarheid in tijden van crisis?

In deze blog vertellen we jou waarom online zichtbaarheid nu belangrijker is dan ooit!

AAN DE SLAG.

Zin om samen aan de slag te gaan om impact te maken? Sharon staat voor je klaar.