Storytelling: waarom jij er gebruik van moet maken - blog

Storytelling: waarom jij er gebruik van moet maken

Storytelling is zo veel meer dan alleen een verhaal vertellen. Het is de manier om betrokkenheid te creëren en je doelgroep te bereiken. Daarnaast wekt het openheid, vertrouwen en verbondenheid op, en speel je ook in op emotie waarmee je verbinding creëert. En dat is natuurlijk wat je wil! Wij leggen je hieronder alles uit wat je nog meer moet weten over storytelling!

 

De kracht van verhalen vertellen

Een goed verhaal trekt de aandacht. Je wordt als het ware onderdeel van wat er wordt verteld en het voelt net alsof je er zelf ook bij was. We kunnen ons allemaal wel die mooie reclame van de Staatsloterij rondom kerst en oud en nieuw herinneren. Frummel, het zwarte katje dat ongeluk zou brengen, lijkt te zorgen voor heel veel geluk. De eigenaar besluit een staatslot te kopen maar geeft deze toch weg aan een zwanger koppel. En dat allemaal in het teken van ‘geloof in geluk’. Het zegt al genoeg dat je je dit nog kan herinneren. Het verhaal heeft emotionele impact op je gemaakt en heeft je dus echt goed geraakt. Dat is wat storytelling inhoudt. Een verhaal vertellen wat mensen raakt, impact maakt en overtuigend is.

 

De 3 basis ingrediënten van storytelling

Of je nu het verhaal van Frummel vertelt of als je een product of dienst wil verkopen, je kunt hetzelfde format gebruiken. Dit zijn 3 basis ingrediënten die hoe dan ook terug moeten komen en welke je, als je eens nadenkt, overal ziet terugkomen.

1. De Hoofdpersoon
Dit is de ‘persoon’ waarmee iets gaat gebeuren. Dit kan het baasje van Frummel zijn maar ook een CEO, product, werknemer en noem maar op. Het doel van de hoofdpersoon is dat luisteraars of lezers zich met die hoofdpersoon gaan identificeren.

2. Het incident
De hoofdpersoon moet iets gaat doen. Misschien moet het iets overwinnen, een dienst of bepaalde kwaliteiten uitleggen. Het doel van het incident is om mensen nog dieper in het verhaal te trekken.

3. Het conflict
In het verhaal zijn er ook conflicten die de hoofdpersoon tegenhouden. Deze conflicten stapelen zich op tot een climax waar de hoofdpersoon zich dan op een eigen manier doorheen slaat.

 

Wat doet storytelling nog meer?

Ordening
Het zorgt ervoor dat gebeurtenissen in een kader gezet worden. Dat schept rust en overzicht en maakt het gemakkelijker om je als persoon met het verhaal te kunnen identificeren.

Verbinding
Als je samen een verhaal deelt, schept dat een band.

Betekenis
Verhalen geven betekenis aan gebeurtenissen of objecten door het waarom erachter te vertellen.

Beleving
Storytelling richt zich voornamelijk op gevoel. Mensen worden hierdoor aangesproken en geraakt.

Sturing
Verhalen bieden mensen houvast en geven richting.

 

Waarom storytelling voor jouw bedrijf?

Ook in een zakelijke omgeving is het belangrijk om mensen te overtuigen. Dit doe je niet alleen aan de hand van tabellen, onderzoeksrapporten of een saaie PowerPoint presentatie. Het gaat erom dat je mensen ook op een emotioneel niveau moet raken om ze te kunnen overtuigen. Of je nu je product of dienst wil verkopen of dat je je bedrijfsverhaal wil vertellen. Pak het persoonlijk aan en maak een verhaal!

 

Heb je nog vragen of ben je nieuwsgierig naar nog meer informatie over storytelling? Neem vrijblijvend contact met ons op of neem een kijkje op de website voor meer informatie! We helpen je graag!

Liefs, Sofie

Sofie de Koning | ShareOn - Marketingbureau in Tilburg
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email