ShareOn

Waarom jij de Golden circle moet gebruiken - blog

Waarom jij de Golden circle moet gebruiken

Heb je ooit wel eens gehoord van de Golden circle? En nee, dit is niet een soort gouden ketting helaas 😉

De Golden circle is een heel handig model, ontwikkeld door Simon Sinek. Met dit model breng je eenvoudig de wat, hoe en waarom in kaart zodat je jouw bedrijf of product op een onderscheidende manier kan communiceren naar de buitenwereld.

Waarom jij de Golden circle moet gebruiken - blog afbeelding

 

Laten we even beginnen bij het begin.

De Golden circle gaat in op de manier van denken, handelen en communiceren tussen je bedrijf en je doelgroep. Hiervoor worden 3 gouden cirkels gemaakt die doorlopen moeten worden. Zo is er een cirkel met wat, een met hoe en een met waarom. Je zou denken dat je van buiten naar binnen moet lopen maar dat is allesbehalve waar. Bij de Golden circle begin je in het midden. Sinek heeft namelijk aangetoond dat de waarom het belangrijkste element in communicatie is. “Start with why” is dan ook zijn slagzin. Waarom dat zo is, leg ik hieronder aan je uit!

Waarom

Waarom staat in de Golden circle voor het doel. Denk hierbij aan waar je in gelooft of wat je aanleiding voor iets is. Het is moeilijk om erachter te komen waarom je nu doet wat je doet. Wat is mijn drijfveer of mijn doelstelling? Waarom bestaat mijn bedrijf of product en waarom doet het ertoe? Door dit als eerste naar buiten te brengen zorg je ervoor dat klanten jou willen, en niet alleen je product of dienst.

Hoe

Nadat je klanten weten waarom je iets doet ga je uitleggen hoe je waarde toevoegt voor hen. Dit doe je door dieper in te gaan op het proces. Het gaat hier over de handelingen die er verricht moeten worden om de waarom te kunnen realiseren. Denk hierbij aan je propositie en je USP’s.

Wat

Tot slot ga je vertellen wat je precies doet of verkoopt. Wat zijn je producten of diensten? Waar veel bedrijven dus beginnen met het vertellen wat ze doen, moet je dit eigenlijk pas als laatst naar buiten brengen.

 

Voorbeeld vanuit de praktijk

Goede voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Apple en Tony Chocolonely maar bijvoorbeeld ook Dopper. Dopper verkoopt waterflessen. Ze zijn niet per se de goedkoopste maar zeker wel de bekendste. Dit komt omdat zij gebruik maken van de Golden circle. Zij communiceren de waarom met de buitenwereld en vanwege de waarom worden de flesjes verkocht. Niet omdat de doelgroep zo nodig een waterfles nodig heeft, maar omdat zij de missie ondersteunen.

Waarom: Plastic vervuiling stoppen en meer uit de kraan drinken
Hoe: Milieuvriendelijke materialen, meerdere modellen en bedrukkingen
Wat: Een milieuvriendelijk en herbruikbaar waterflesje.

Alles wat zij doen, doen ze vanuit en rondom de waaromvraag. Heel krachtig en enorm onderscheidend!

 

En nu jij!

Jij kunt ook de Golden circle toepassen in jouw bedrijf! Ga zitten met een leeg vel papier en teken de Golden circle eens na. Schrijf in elke cirkel het eerste dat in je op komt en kom er een dag later eens op terug. Laat de Golden circle ook aan mensen om je heen zien zoals een collega of familielid. Vinden zij dit ook passen? Het maken van een goede Golden circle kost relatief weinig tijd als je je missie voor ogen hebt en je USP’s kunt dromen. Het naleven ervan kan soms wel moeilijk zijn. De Golden circel moet je namelijk bij alles wat je naar buiten communiceert, naleven.

Wil je nog meer horen over de Golden circle of ben je benieuwd naar meer goede voorbeelden? Bekijk dan deze leuke TedTalk van Simon Sinek zelf! Zo kan je gelijk aan het slag met jouw eigen Golden circle.

Hopelijk heeft deze blog je de handvaten gegeven die je nodig hebt bij het maken van je eigen Golden circle en weet je nu ook dat het van belang is deze door te voeren binnen jouw bedrijf. Op deze manier kan jij je namelijk echt onderscheiden van al je concurrenten!

Heb je nog meer vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag!

Liefs, Sofie

Sofie de Koning | ShareOn - Marketingbureau in Tilburg
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email