Kleurenpsychologie

Wat houdt kleurenpsychologie in?

Bij het opzetten van jouw marketingstrategie zijn een aantal punten erg belangrijk. Denk hierbij aan het ontwikkelen van een logo, huisstijl, social media uitingen en last but not least: je website. De basis hiervan ligt bij de kleurkeuze. De kleuren die je gebruikt zijn super belangrijk. Ze stralen namelijk iets uit. Kleuren zijn van invloed op de informatieverwerking en het gedrag van mensen. Tijd om hier dieper in te duiken!

Het klinkt misschien ingewikkeld, maar in deze blog leg ik je uit waar de kleuren voor staan. Het begon allemaal way long ago: waar er gesproken werd over plus-  en minkleuren. Pluskleuren zouden volgens een Duitse diplomaat, Johann Wolfgang von Goethe, een warm en vrolijk gevoel opwekken, waar minkleuren daarentegen juist koude gevoelens opwekken. Waarschijnlijk klinkt dit alsnog erg verwarrend, maar ik leg het je graag uit aan de hand van een aantal voorbeelden. Zo wordt de keuze voor de kleuren in jouw logo of huisstijl misschien iets makkelijker. 

Laten we beginnen met de kleur blauw: 

Blauw straalt rust uit! Veel mensen denken bij de kleur blauw aan dingen als de zee en de lucht. Blauw is een koele kleur en straalt onder andere autoriteit uit. Dit wordt misschien duidelijker wanneer je kijkt naar de kleuren van bijvoorbeeld de politie en rijksoverheid. De bedoeling is dat deze bedrijven betrouwbaarheid uitstralen. Blauw is een intelligente en rustgevende kleur die je in de dienstverlenende sector vaak tegenkomt.

De kleuren die kalmte uitstralen zijn zwart en wit. Zwart is zoals eerder besproken één van de minkleuren. Vaak wordt de kleur zwart geassocieerd met negatieve concepten zoals bijvoorbeeld kwaad, rouw en duisternis. Maar tevens straalt de kleur zwart kracht, professionaliteit en elegantie uit. De kleur wit symboliseert het tegenovergestelde. Wit staat voor onschuld, eerbied, waarheid, netheid, balans en neutraliteit.

Geel: een pluskleur voor geluk en plezier. Mensen associëren optimisme, rijkdom en vriendschap met de kleur geel. Gebruik geel dus vooral wanneer je positiviteit en plezier wilt uitstralen.

De kleur rood wordt met van alles geassocieerd. Rood heeft twee kanten, de warme en liefdevolle kant met veel kracht. Denk maar aan het Rode Kruis. Maar daartegenover staat ook een arrogante kant, gevaar en woede. Rood kan dus zowel een min- als pluskleur zijn.

Groen voor gezondheid! Het wordt geassocieerd met groei, vernieuwen, de natuur. Veel bedrijven gebruiken de kleur groen in de naam of logo om te laten zien dat hun producten duurzaam en/of gezond zijn. Groen is creatief en stabiel. Groen is wederom een pluskleur.

Hopelijk helpt het je tijdens de keuzes voor het samenstellen van jouw huisstijl en logo. ShareOn helpt je graag met het uitstippelen van jouw marketingstrategie.

Liefs, Sharon

Sharon Damen | ShareOn
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
× Kunnen we je ergens mee helpen?