Formaat_header_blog

Zo gebruik je het PESO-model op social media

Voordat je begint met posten op verschillende media, bepaal je altijd eerst een strategie. Je wilt erachter komen wat je met je doelgroep gaat communiceren en wanneer. Er zijn verschillende modellen waarmee je een strategie kan bepalen, waaronder het peso-model. Wil jij nou een passende boodschap creëren voor jouw doelgroep? Lees dan verder..

Het PESO-MODEL

PESO is een model dat bestaat uit vier onderdelen: Paid, Earned ,Shared en Owned media. Het geeft inzicht op de marketingmix van jouw bedrijf. Dit model is onmisbaar als je aan de slag gaat met externe communicatie. Bedrijven focussen tegenwoordig voornamelijk op twee onderdelen van het PESO-model, maar wanneer je alle elementen gebruikt zul je een ideale boodschap creëeren.,

Paid Media

Paid Media is waar alles betaald wordt ingezet. Denk bijvoorbeeld aan SEA of Affiliatie Marketing. Het heeft veel voordelen, omdat je zelf bepaalt welke boodschap je communiceert en wanneer je dat wilt plaatsen. Een nadeel van Paid Media is dat het een investering is. Daarom is het slim om het op een sterke Call-to-action te plaatsen voor een effectieve boodschap. Paid Media is één van de meest gebruikte elementen uit het PESO-model.

Earned Media

Earned Media is gratis. Je moet het verdienen: dit gebeurt voornamelijk door reviews van klanten, persberichten of gedeelde berichten op social media. Los van het feit dat dit onderdeel gratis is, heeft een aanbeveling van een klant op bijvoorbeeld Google ook veel SEO-waarde.

Shared Media

Shared Media wordt voornamelijk bepaald door interactie met klanten. Onder Shared Media valt bijvoorbeeld het liken of delen van berichten. Het is geen grote investering, omdat het om de kwaliteit van de posts die je plaatst gaat. Helaas heb je wel weinig controle, omdat je niet weet wat klanten reageren. Om ervoor te zorgen dat je veel interactie genereert op jouw berichten is het van belang om een goede strategie op te zetten. Deel informatie, kennis, tips en tricks!

Owned Media

Het laatste onderdeel van het PESO-model is Owned Media. Voorbeelden hiervan zijn: een webshop, blog, social media account of een nieuwsbrief. Dit is een onderdeel dat ook veel wordt gebruikt door ondernemers. Het is een effectief onderdeel van PESO, maar vergt wel veel onderhoud. Het beste is om dit onderdeel te combineren met Earned en Shared media, hierdoor bouw je geloofwaardigheid op 🙂

Zo, nu kan je het PESO-model inzetten voor jouw bedrijf! Wil je graag ondersteuning met het bepalen van een juiste strategie? Neem vrijblijvend contact met ons op of bekijk alle mogelijkheden op onze website! Wij helpen je graag.

Liefs, Joëlle

Joëlle Leijten | ShareOn - Marketingbureau in Tilburg
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email