Zo maak je gebruik van Instagram statistieken- blog

Zo maak je gebruik van Instagram statistieken

Instagram is een uitdaging geworden voor veel ondernemers. En dat is niet zonder reden. De continue veranderingen van het Instagram algoritme zorgen regelmatig voor veel stress bij ondernemers. Een strategie kan daardoor maar voor korte duur effectief zijn.

Daarom is het belangrijk om je statistieken regelmatig te analyseren en te monitoren. Want laten we eerlijk zijn: Instagram is inmiddels een platform waar je niet alleen meer wat toffe kiekjes plaatst. Wil jij dus blijven groeien met jouw bedrijfsprofiel? Lees dan verder.

Waarom zijn statistieken zo belangrijk?

Instagram statistieken zorgen voor overzicht en duidelijkheid. Je leert hierdoor jouw publiek beter kennen. Daardoor kun je je beter verplaatsen in hen. Welke content wekt hun interesse? Wanneer zijn ze actief op Instagram? Op deze vragen krijg je antwoord als je in je statistieken duikt.

Hoe krijg je toegang tot statistieken?

Je krijgt toegang tot Instagram statistieken door jouw persoonlijke profiel om te zetten naar een bedrijfsprofiel. Je doet dit door de volgende stappen te volgen:

♡ Klik op het hamburgermenu (icoontje rechtsboven).

♡ Ga vervolgens naar ‘instellingen’ en klik dan op ‘account’.

♡ Scroll naar beneden en je ziet de optie ‘Overschakelen naar een professioneel account’.

♡ Selecteer nu ‘Bedrijf’ en kies uit verschillende categorieën. Bijvoorbeeld: ondernemer.

Welke statistieken zijn er?

Instagram heeft 3 verschillende statistieken:

♡ Profiel statistieken


‘Overzicht’
Hier vind je alle informatie over jouw engagement. Je ziet hier het aantal bereikte accounts, weergaven, website klikken en hoeveel interactie er is geweest op een bepaald bericht.

Zo maak je gebruik van Instagram statistieken -voorbeeld statistieken 1

‘Inhoud’
Hier vind je informatie over weergaven van berichten en stories die er zijn geplaatst. Je kan berichten filteren op periodes en categorieën. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aantal keer dat een bericht opgeslagen is. Door dit regelmatig te bekijken, kan je herkennen waarom bepaalde berichten beter aanslaan dan anderen.

Zo maak je gebruik van Instagram statistieken -voorbeeld statistieken 4

‘Doelgroep’
Hier vind je alle informatie over jouw publiek. Je ziet hier demografische gegevens van jouw doelgroep en op welke tijdstippen ze het meest actief zijn. Door dit regelmatig te analyseren kun je erachter komen of je jouw gewenste doelgroep wel bereikt. Is dat niet het geval, dan weet je dat je je content anders in moet gaan zetten. Het is een kwestie van continu bijschaven!

Zo maak je gebruik van Instagram statistieken -voorbeeld statistieken 2

♡ Story statistieken

Wanneer je een story plaatst krijg je ook informatie te zien. Je kan zien welke personen jouw bericht hebben gezien en wat de betrokkenheid was. Wederom kan je hier ook informatie vinden over website klikken, wanneer ze ‘gewsiped’ hebben of jouw verhaal hebben verlaten.

Zo maak je gebruik van Instagram statistieken -voorbeeld statistieken 3

♡ Bericht statistieken

Je kan natuurlijk ook jouw ‘bericht’ specifiek analyseren. Je vindt hier informatie over de hoeveelheid likes, comments, saves en shares . Wat ik persoonlijk heel tof vind, is dat er ook gegevens zijn over hoe een persoon op het bericht is gekomen. Bijvoorbeeld door middel van hashtags.

Zo maak je gebruik van Instagram statistieken -voorbeeld statistieken 5

Wat wil je bereiken?

Als ondernemer heb je persoonlijke en unieke doelstellingen. Nu je jouw publiek kan analyseren, kan je aan de slag gaan met het verbeteren van jouw (content)strategie! Of je nou meer volgers wilt genereren, het beste posttijdstip wilt ondervinden of gewoon wilt analyseren welk bericht het beste aanslaat: Instagram statistieken heeft het allemaal overzichtelijk op een rijtje staan.

Hopelijk hebben wij je een beetje op weg kunnen helpen! Vragen? Of hulp nodig bij het bepalen van een strategie? Neem vrijblijvend contact met ons op of bekijk alle mogelijkheden op onze website! Wij helpen je graag

Liefs, Joëlle

Joëlle Leijten | ShareOn - Marketingbureau in Tilburg
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email