TikTok: het is helemaal ‘hot and happening’. Op dit platform komen creatieve ideeën tot uiting en wordt ‘entertainen’ naar een hoger niveau gebracht. Steeds meer bedrijven gaan TikTok inzetten voor hun bedrijf, dus waar wacht je op? Lees snel verder.
Wat is TikTok?
TikTok is een social media platform dat erg populair is onder jongeren. Gebruikers maken korte video’s waarin ze hun boodschap op een toffe manier presenteren. De app is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige marketingmachine voor bedrijven en daarom moet jij daar gebruik van maken!
Hoe maak je dé perfecte video?
Op TikTok draait het allemaal om entertainment. Video’s zijn vaak grappig, gewaagd of educatief. Deze video’s hebben allemaal één ding gemeen: ze bevatten dezelfde ingrediënten.
Stappenplan voor een perfecte video
1. Muziek
Voordat je begint met het maken van een video, is het belangrijk dat je een trending audio gebruikt. Je hebt dan sneller de kans om ‘viral’ te gaan. Op de website Tokboard kan je gemakkelijk trending audio’s vinden.
2. Challenges en effecten
Haak snel in op trends als je wilt dat jouw video een grote kans heeft om op de ‘voor jou’ pagina terecht te komen. Dit kan je doen door bepaalde hashtags of effecten te gebruiken.
3. Doelgroep
Het is belangrijk om creatief om te gaan met je video, zodat het aantrekkelijk is voor jouw doelgroep. Begin daarom bij het kiezen van een niche groep. Wanneer je weet wie je wilt bereiken, kan je een goede video maken die waarde voor hen biedt.
4. Captions
Als je de video hebt opgenomen, kom je bij de laatste, maar zeer belangrijke, stap aan. Als je wil dat jouw video een grote groep mensen bereikt, is het van groot belang om de juiste captions te gebruiken. Laat gebruikers kort weten wat ze kunnen verwachten of geef aan waarom ze de video moeten bekijken. Veel influencers gebruiken de ‘caption’ ook om gebruikers aan te trekken. Dit kan je doen door middel van stickers.
5. Hashtags
Gebruik relevante hashtags naast jouw ‘caption’ om je bereik te vergroten. Maar hoe weet je welke hashtags de juiste zijn? Veel gebruikers zijn namelijk vaak geneigd om #fyp #voorjou te verwerken in hun onderschrift. Deze hashtags worden gebruikt om eerder op de ‘for you’ pagina te belanden. Wij gebruikte deze hashtags ook vaak, maar inmiddels zijn deze hashtags algemeen en te vaak gebruikt. Je kan het beste richten op specifieke en relevante hashtags die betrekking hebben tot jouw video.
Zie het een beetje als Instagram, en de grootte van een hashtag. Wanneer het veel gebruikt wordt, is de kans kleiner dat je daadwerkelijk op de ‘for you’ pagina komt.
Zo gaat een video viral
Wanneer je jouw video hebt geplaatst is het eerste uur super belangrijk! TikTok kijkt naar het gedrag van gebruikers. Wordt jouw video helemaal tot het einde bekeken of ontvang jij veel likes? Dan beschouwt TikTok dit als een waardevolle video. Vervolgens zal jouw video aan steeds meer mensen getoond worden. Dat kan ervoor zorgen dat je ‘viral’ gaat.
Hopelijk is het nu helemaal duidelijk voor je hoe je TikTok maakt en kan je ermee aan de slag gaan! Zie hier de dont’s van TikTok samengevat.
Dont’s van TikTok
Don’t: gebruik geen video’s van je YouTube-kanaal of content van een ander platvorm. Dit trekt geen kijkers en de formaten zijn meestal niet juist.
Don’t: gebruik geen random lied. Het is oké om af en toe een audio te gebruiken die niet super populair is, maar als je de TikTok fame wilt ervaren, kun je het beste bij populaire audio blijven.
Don’t: gebruik niet te veel hashtags. Het is beter om een trend als hashtag te gebruiken. Houd het dus kort en duidelijk. Je kunt beter gebruik maken van niche hashtags in plaats van algemene hashtags zoals: #trending.
Wil je graag ondersteuning met het creëren van creatieve content? Neem vrijblijvend contact met ons op of bekijk alle mogelijkheden op onze website! Wij helpen je graag.