Zo optimaliseer jij je Instagram Bio

Instagram is één van de populairste social media platformen. Ongeveer de helft van de totale Nederlandse bevolking gebruikt dit platform. Hoewel Facebook in Nederland nóg meer gebruikers heeft, is de engagement tienmaal hoger op Instagram. Om deze reden is Instagram dus een ontzettend belangrijk kanaal om jezelf of jouw bedrijf te promoten. Vaak wordt er gedacht dat jouw content op Instagram de belangrijkste reden is dat mensen interactie met jouw business opzoeken. Maar niets is minder waar: de eerste indruk valt of staat namelijk met een duidelijke en goede Instagram Bio die direct duidelijkheid geeft voor de bezoeker van jouw Instagram pagina. In deze blog leggen we je alle geheimen van een ijzersterke Instagram Bio uit. 

WAT IS EEN INSTAGRAM BIO? 

Instagram Bio is een afkorting voor Instagram Biografie en is dé plek waar mensen zullen besluiten of ze je gaan volgen of niet. Jouw bio vertelt waar jouw bedrijf voor staat en wat potentiële volgers van jou en jouw business kunnen verwachten. Zie het als een soort kleine pitch waarin men in één oogopslag kan zien of het account relevante informatie voor hen kan bieden. Een Instagram Bio vind je bovenaan een Instagram-profiel en mag slechts 150 tekens bevatten. Met een goede Instagram Bio voorkom je eenmalige bezoekers en trigger je juist mensen om op de volgbutton te klikken. Belangrijk, dus om creatief met die beperkte ruimte om te gaan!  

WELKE ONDERDELEN BEVAT EEN INSTAGRAM BIO? 

Aangezien mensen online snel hun geduld verliezen, zijn een aantal onderdelen essentieel binnen een Instagram Bio: 

  • Een sterke profielfoto, die direct zorgt voor herkenbaarheid van jouw business; 
  • Een titel. Onder @gebruikersnaam heb je de kans om een extra toevoeging te plaatsen. Dit is tevens ook een extra plek om zoekwoorden toe te voegen, aangezien jouw gebruikersnaam en jouw Instagram naam zijn de enige twee velden zijn, die naar voren komen in de zoekresultaten van Instagram; 
  • Een veelzeggende, maar kort en krachtige introductietekst. Hierin wordt de kern van wie je bent en wat je te bieden hebt belicht in de juiste tone-of-voice, zodat de juiste doelgroep zich aangesproken voelt; 
  • Er moet een call-to-action en/of een link naar jouw website of portfolio aanwezig zijn. Met slechts één tik op de link kunnen bezoekers deze openen. Dit is enkel mogelijk in de Instagram Bio. In bijschriften van foto’s of opmerkingen is het namelijk niet mogelijk om een aanklikbare link toe te voegen. Hier wordt wel vaak de term ‘link in bio’ gebruikt. Deze tekst wordt als een soort promotietrucje gebruikt, omdat volgers op een subtiele manier naar de profielpagina worden gestuurd, die weer leidt naar andere content;
  • Indien je een bedrijfsaccount hebt, kan je de contact- en adresgegevens toevoegen. De locatie van jouw bedrijf verschijnt dan onderaan jouw Instagram Bio en volgers kunnen daarmee met een druk op de knop contact opnemen met jouw bedrijf.

ONZE TIPS

  1. Voeg jouw naam of expertise toe als titel aan jouw Instagram Bio, zodat je meteen opvalt, wanneer jij in iemand zijn zoekresultaten tevoorschijn komt; 
  2. Benadruk je unique selling points. Benoem dus kort en bondig wat je doet en voor wie, en begin iedere USP het liefst op verschillende regels waardoor het overzichtelijker oogt;
  3. Branded hashtags toevoegen die jij voor jouw business gebruikt of voor een bepaalde campagne.
  4. Wist je dat: uit onderzoek is gebleken dat onze hersenen ongeveer op dezelfde manier reageren op emoji’s als menselijke gezichten? Breng dus kleur en sfeer aan door emoji’s. Hierdoor wordt de aandacht van de bezoeker direct getrokken. Daarnaast zorgen emoji’s voor meer structuur in je tekst en oogt het minder als een ‘lange’ lap tekst. Zet ze bijvoorbeeld in als bulletpoints!; 
  5. Maak gebruik van Linktree of een soortgelijk platform als landingspagina, om meerdere links te plaatsen met één link. 

Social media hulp nodig? 

En klaar is jouw pakkende bio! Is het toch nog niet helemaal gelukt en wil jij hulp bij het optimaliseren van jouw zakelijke social media kanalen? Neem vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je graag verder! 

Behoefte aan extra kennis?

KIES VOOR CONTENT MARKETING CONSULTANCY.

GERELATEERDE STORIES.

Binnen één jaar van content creator naar content marketeer

Het is tijd om samen terug te blikken op het afgelopen jaar én de groei die Jady heeft doorgemaakt. Je leest het in deze blog.

Hoe vergroot jij jouw online zichtbaarheid in tijden van crisis?

In deze blog vertellen we jou waarom online zichtbaarheid nu belangrijker is dan ooit!

Hoe schrijf je goede social media teksten?

In deze blog vertellen we je dat een goed stuk tekst net zo belangrijk is als een mooie foto en waarom.

AAN DE SLAG.

Zin om samen aan de slag te gaan om impact te maken? Sharon staat voor je klaar.