ShareOn

Zo werkt het Pinterest algoritme in 2021 - blog

Zo werkt het Pinterest algoritme in 2021

Het is geen geheim meer dat het inzetten van social media niet meer zonder slag of stoot gaat. Elk platform vergt een andere strategie. Dat geldt ook voor Pinterest. Het algoritme is weer veranderd ten opzichte van vorig jaar en daarom geef ik jou vandaag alle ‘Ins en outs’ hoe het Pinterest algoritme in 2021 werkt! Lees snel verder.

HET PINTEREST ALGORITME

We beginnen bij het begin: wat doet het algoritme precies? Het algoritme analyseert alle gebruikersdata. Het is namelijk een zoekmachine. Door deze data te analyseren weet Pinterest waar jouw interesses liggen. Pinterest zal ervoor zorgen dat jij berichten voorgeschoteld krijgt die raakvlakken hebben met jouw interesses. Het algoritme van Pinterest heeft namelijk één primair doel: zorgen dat jij zo lang mogelijk op het platform blijft.

STARTPAGINA

Op de startpagina van Pinterest vind je pins waar veel interacties op uitgevoerd worden. Denk daarbij aan klikken naar de website of het bewaren van berichten. Maar hoe kom je daar met jouw content terecht? Dat antwoord is niet heel simpel: dit gaat namelijk verder dan alleen een plaatje. Andere factoren die hier invloed hebben zijn: de begeleidende tekst, de link naar de website of het bord waarop de pin is opgeslagen.

Zo werkt het Pinterest algoritme in 2021- afbeelding blog

ZOEKBALK

In de zoekbalk vul je trefwoorden in. Denk daarbij aan trefwoorden als ‘Instagram tips’, ‘Instagram story ideeën’ of ‘content ideeën’. De pins die vervolgens getoond worden sluiten aan bij deze zoekwoorden. Zorg er dus altijd voor dat jouw eigen pins relevante keywords bevatten. Zowel grote als kleine merken hebben evenveel kans om organisch gevonden te worden op Pinterest. Daarnaast raad ik aan om af en toe trefwoorden binnen jouw niche te (onder)zoeken. Door dit te doen optimaliseer je je eigen keyword strategie!

Zo werkt het Pinterest algoritme in 2021- afbeelding blog

VERANDERINGEN

Nu weet je ongeveer hoe de basis van Pinterest in elkaar steekt. Er blijft nog één belangrijk punt over: veranderingen. Vroeger werkte het Pinterest algoritme op basis van betrokkenheid (bewaren en doorklikken). Hoe hoger de betrokkenheid, hoe meer kans je had om op de startpagina terecht te komen. Pinterest heeft het algoritme nu aangepast.

Om relevante content te blijven tonen aan een gebruiker ontwikkelde Pinterest een ander soort voorspellingsmodel: Controleerbare Distributie. Door gebruik te maken van controleerbare distributie wil Pinterest ervoor zorgen dat er meer variatie in het platform komt. Je krijgt nu een mengelmoes van video’s en foto’s te zien op jouw startpagina. En dit brengt ons bij het volgende punt: verse pins.

VERSE PINS

Een nieuwe functie binnen Pinterest is ‘fresh’ pins. Dit kan van alles zijn: een video, product of carrousel. Pinterest maakt met name gebruik van verse pins om gebruikers te pushen originele en creatieve content te blijven plaatsen. Een goed voorbeeld hiervan is het hergebruiken van oude content, maar in een ‘nieuw’ jasje gestoken. Dat wil zeggen: een ‘oudere’ blog opnieuw plaatsen met een nieuwe afbeelding of video. Hierbij is het wel van belang dat jouw URL voor een langere tijd relevant en up-to-date blijft.

WELKE GEWOONTES MOET JE VERANDEREN?

Nu we alle veranderingen binnen Pinterest hebben besproken wil ik je nog één ding meegeven. Er zijn namelijk een aantal dingen die je beter kan aanpassen in jouw strategie:

– Zorg ervoor dat je niet meer dan 20 pins per dag ‘pint’

– Houd je borden beperkt en ga niet verder dan 10 verschillende borden

– Plaats consistent en plan jouw content in. Op die manier blijf je Pinterest voorzien in de behoefte aan ‘verse pins’.

Hopelijk hebben wij je een beetje op weg kunnen helpen! Vragen? Neem vrijblijvend contact met ons op of bekijk alle mogelijkheden op onze website! Wij helpen je graag.

Liefs, Joëlle

Joëlle Leijten | ShareOn - Marketingbureau in Tilburg
Sharon Damen

Sharon Damen

Oprichtster & eigenaresse

Deel deze blog

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email