Content marketing is een manier om klanten aan je te binden. Dit doe je door relevante informatie met ze te delen waarin zij zelf centraal staan. Content die de klant dus ook echt helpt en zorgt voor communicatie en interactie tussen jou en je publiek. Zoals elk jaar zijn er nieuwe trends op het gebied van content marketing en die leggen we hieronder voor je uit.
1. De ultieme mobiele ervaring
De moderne klant heeft veel meer behoefte aan een ervaring die geoptimaliseerd is voor mobiel. Het gaat er dus echt om hoe jij de ervaring kunt verbeteren door middel van jouw online content. Denk na met welke intentie jouw doelgroep op een platform aanwezig is, en hoe jij jouw content daarop kunt aanpassen. Zorg ervoor dat scrollen en swipen de basis vormen en dat je gebruik maakt van sterke visuals, krachtige koppen en veel interactie. Met alleen tekst houd je de aandacht niet meer vast: creativiteit in beeld is leidend!
2. Kom eens achter dat beeldscherm vandaan
Ga eens na bij jezelf. Wat vind je leuker? Mails of post ontvangen?
Vandaag de dag zijn we veel te gefocust op het digitale omdat we dit kennen en het niet zoveel moeite kost. Toch kijken we ook graag naar content die ons juist van het beeldscherm ‘afhalen’. Kijk maar naar tijdschriften, kranten of potcasts. Stap dus uit je comfort zone en denk na over hoe jij je bereik kan vergroten door eens niet aan schermen te denken.
3. Mensen winnen het van merken
Veel organisaties communiceren vanuit de merknaam. Daar is niets mis mee, maar je ziet hierin een verschuiving. Mensen vinden het veel prettiger om door mensen benaderd te worden. Wij luisteren nu eenmaal liever naar mensen in plaats van bedrijven. Als bedrijf kan je je ook ‘menselijk gedragen’. Hiermee bedoel ik dat je je merk of bedrijf een gezicht geeft, een eigen stem (tone of voice) en een eigen uiterlijk (kleur en beeldgebruik). Je kunt met je eigen gezicht deze rol vervullen, maar je kan ook aan de slag gaan met een influencer of acteur. Ga de interactie aan met je volgers en gebruik daarbij alleen je eigen identiteit. Zo zal je bedrijf als ‘mens’ worden aangezien.
4. Emotie en empathie
Emotie en empathie zijn belangrijker dan ooit in de content marketing. Het is belangrijk dat je zowel informatie als gevoel overbrengt als bedrijf. Raak je klanten goed in het hart. Deze trend vult de vorige trend aan. Wees menselijk als bedrijf en laat dat ook goed zien.
5. Flexibele planning
Afgelopen anderhalf jaar ging niet zoals we allemaal hadden voorspeld. Onze prioriteiten lagen ergens anders of de planning werd door een nieuwe persconferentie helemaal op de schop gegooid. Content die je eerst voor ogen had moest daardoor worden doorgeschoven of zelfs worden weggegooid. Erg zonde als je de content al een enkele maanden vooruit hebt gepland. Het is daarom aan te raden om je planning flexibel te maken zodat jij ruimte overhoudt voor onverwachte situaties.
Zoals je misschien al weet werken wij al met een flexibele planning in Trello. Met dit programma kan je content gemakkelijk doorschuiven. Door labels en thema’s te gebruiken is je content makkelijk in te delen en met de chat optie onderin kan je gemakkelijk communiceren over de content, wat ideaal is als niet iedereen op kantoor is. Naast Trello zijn er nog meer handige websites voor het maken van een contentplanning. Daarover lees je in deze blog meer!
Hopelijk hebben deze trends je inspiratie gegeven en of je op weg kunnen helpen. Heb je nog vragen of hulp nodig met bijvoorbeeld het maken van zo’n flexibele planning of het creëren van persoonlijke content? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bekijk de mogelijkheden op onze website! Wij helpen je graag!