Als je meer websitebezoekers wilt trekken vanuit Google is het belangrijk dat je inspeelt op de zoekwoorden waar mensen op zoeken. Deze zoekwoorden neem je mee in je wetteksten, kopen en bijvoorbeeld afbeeldingen. Door dit te doen kan Google de website beter lezen waardoor deze hoger in Google komt te staan. Dit noemen we SEO, Search engine optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie. In onze blog “Het optimaliseren van jouw online zichtbaarheid, hoe doe je dat?” kun je meer over de basis van SEO lezen.
In deze blog vertel ik hoe jij je SEO-ranking kunt verbeteren waardoor jij nog beter zichtbaar bent dan de concurrent. Dit doe ik door verschillende tips te delen.
TIP 1 – VERTROUW NIET BLIND OP DE KEYWORD PLANNER
Met een keyword planner kun je achterhalen welke zoekwoorden het beste werken. Toch klopt dit niet altijd. Neem ook je gezonde verstand mee tijdens het maken van een zoekwoordenlijst en kruip in het hoofd van je doelgroep. Welke woorden gebruiken ze? Denk bijvoorbeeld aan vakjargon of juist hele simpele begrippen. Door je echt in de doelgroep te verdiepen kom je precies te weten waar ze naar zoeken en daar moet jij gebruik van maken.
TIP 2 – VOEG KWALITATIEVE LINKS TOE
Kwalitatieve links tellen zwaar mee voor je SEO-ranking. Het is dus belangrijk dat je veel links naar je website verzamelt. Dit kan door te linken naar een andere websitepagina van je eigen website maar ook door je socials naar je website te linken of vanuit een andere website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bedrijf waarmee je samen hebt gewerkt.
TIP 3 – CONTROLEER DE LOGICA VAN JE SITEMAP
De bots van Google lopen zo nu en dan door je website heen. Daarbij lopen ze niet naar pagina’s die ‘los’ in je website zweven. Kort uitgelegd: losse pagina’s in je website zijn pagina’s waar niet naar verwezen wordt, of pagina’s waar bezoekers niet verder kunnen. Een blog zonder call-to-action bijvoorbeeld. Omdat deze losse pagina’s schadelijk zijn voor je website is het zaak dat je alle pagina’s op je website in kaart zijn gebracht. Bekijk vervolgens waar ze gelinkt zijn en zorg vervolgens voor een goede structuur waar alle pagina’s een plekje in krijgen.
TIP 4 – VERKLEIN JE AFBEELDINGEN
Je website wordt ook beoordeeld op de snelheid ervan. Hoe sneller je website laadt, hoe hoger je kwaliteitsscore en hoe hoger de kans op een goede positie op de resultatenpagina. De snelheid wordt grotendeels bepaald door de grootte van je website. Ik heb het dan niet over het aantal pagina’s maar over de KB’s en MB’s die ingeladen moeten worden. Door deze afbeeldingen te verkleinen kan je hier veel winst op pakken. Dit kan gemakkelijk via tinypng.com
SEO is een essentieel onderdeel om jouw bedrijf te laten opvallen en groeien. Daarom is het belangrijk om dit zo effectief mogelijk in te zetten. Heb je hulp nodig bij het verbeteren van je SEO? Neem gauw een kijkje op onze website voor meer informatie! Wij helpen je graag!
ga nu naar de website!