Iedereen gebruikt ze wel eens; emoji’s! Waar emoji’s vroeger vooral op WhatsApp en Snapchat gebruikt werden, zie je ze nu steeds vaker in verschillende communicatie-uitingen of campagnes.Emoji’s zijn eigenlijk niet meer weg te denken uit een bericht op social media. Content marketeers gebruiken deze creatieve manier om een boodschap over te brengen dan ook regelmatig. Waarom zij dit doen? Dat leg ik je graag uit in deze blog.
Ze trekken de aandacht
In eerste instantie zien die gekke gekleurde poppetjes en natuurlijk leuk uit. Erg handig om de aandacht mee te trekken of om een boodschap over te brengen. Door de grappige poppetjes of een opvallend kleurtje kan de interesse al gauw gewerkt zijn.
Versterken van jouw boodschap
Denk bijvoorbeeld eens aan het stukje non-verbale communicatie. Wanneer jij in gesprek bent met iemand gebruik je ook je handen, geef je een glimlachje of een bepaalde blik. Met die ene blik die jij jouw gesprekspartner geeft, weet diegene vaak al hoe jij het bedoelt. In de online wereld kunnen dingen soms anders overkomen. Wanneer je een emoji gebruikt kun je een gevoel of bijvoorbeeld een grapje kracht bij zetten.
Creëert interactie
Door het gebruik van de emoji’s kan je ook interactie creëren, Je kunt jouw volgers laten stemmen bijvoorbeeld! Probeer eens een bepaalde emoji te koppelen aan een product. Bijvoorbeeld: ben jij fan van winter (❤️) of zomer (💛)? Vervolgens roep je jouw volgers op om hun stem in een reactie achter te laten.
Creëer een gevoel
Opvallend is dat mensen vooral gezicht-emojis gebruiken in hun communicatie om uit te drukken hoe ze zich voelen. Merken gebruiken daarentegen emojis die opvallen en die emotionele reacties oproepen bij de doelgroep. Emoji’s vervangen woorden en creëren een gevoel. Het heeft te maken met non-verbale communicatie. Hoe je iets voelt of jouw houding kun gemakkelijk duidelijk maken met emoji’s. Zo kun je dus met één druk op de knop vertellen dat je iets grappig vindt of wat je aan het doen bent.
Wist je dat…Emoji editie
…er dagelijks ongeveer 6 miljard emoji’s verstuurd worden?
…vrouwen twee keer zoveel emoji’s gebruiken vergeleken met mannen?
…in Nederland de confetti-kanon en de wijnglas met rode wijn het populairst zijn?
…emoji’s in 1999 zijn ontstaan in Japan?
…een emoticon enkel de gezichtsuitdrukking (smiley) is, en emoji’s alle andere gekke poppetjes zijn?
Hulp nodig met het gebruik van emoji’s in je social media uitingen? Wij staan voor je klaar. Zo kan jij je focussen op andere dingen. Neem vrijblijvend contact met ons op of bekijk alle mogelijkheden op onze website! Wij helpen je graag