Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het leven van veel mensen. Social media wordt niet alleen gebruikt voor persoonlijke doeleinden en entertainment, maar tegenwoordig positioneren ook steeds meer bedrijven zich op social media om hun potentiële klanten te kunnen bereiken. Onmisbaar in jouw marketingstrategie, dus! In deze blog lees je vier redenen waarom het inzetten van social media voor jouw bedrijf belangrijk is.
1. Het vergroten van naamsbekendheid
Wereldwijd zijn er in 2020 zo’n 3,5 miljard mensen actief op social media en in Nederland zijn dit er ruim 7 miljoen. De kans dat jouw doelgroep en potentiële klant op social media zit is dus erg groot. Door als bedrijf dus actief op social media te zijn en relevante content voor jouw doelgroep te plaatsen, zal jij door hen worden opgemerkt. Kortom de naamsbekendheid van jouw bedrijf groeit.
Niet alleen jouw naamsbekendheid groeit door jouw aanwezigheid op social media. Ook zal jouw online zichtbaarheid groeien. Hierdoor wordt automatisch het bereik van jouw bedrijf vergoot. Als mensen bijvoorbeeld op Google zoeken naar een bepaald product of dienst dat jouw bedrijf bijvoorbeeld aanbiedt, is de kans groter dat ze bij jou terecht komen. Google geeft dan namelijk niet alleen jouw website als optie, maar ook jouw social media kanalen.
2. Relatie opbouwen met potentiële klanten
Het inzetten van social media geeft jou de mogelijkheid om in contact te komen met jouw doelgroep en potentiële klanten. Social media is heel erg persoonlijk, mensen geven namelijk constant hun mening hierop. Positief en ook negatief. Daarom is het erg belangrijk om als bedrijf iets met deze mening te doen. Door te luisteren naar je klanten, ontdek je wat ze willen. Dit kan je meenemen in de ontwikkeling en verbetering van jouw bedrijf en de producten en diensten. Laat vooral ook zien op social media dat jij luistert naar de mening en feedback van jouw klanten. Dit laat zien dat jij jouw klanten serieus neemt en dat geeft hen een vertrouwelijk gevoel. Zo bouw je een persoonlijke relatie met ze op.
3. Social media inzetten is goedkoop
Het inzetten van social media is erg goedkoop of in veel gevallen zelfs gratis. Vooral voor kleine bedrijven, waarvoor het in veel gevallen lastig is om veel geld te besteden aan marketing en promotie is dit een ideaal. Het inzetten van social media kost vooral tijd. Als jij volledig organisch zou willen communiceren op social media, is het erg belangrijk dat je weet wie jouw doelgroep is, waar jouw doelgroep zich bevindt en wat hun interesses en onzekerheden zijn. Zo kun je jouw content beter op hen richten en zal jouw bedrijf sneller een succes worden op social media.
4. Meetbare resultaten
Een andere belangrijke reden om social media voor jouw bedrijf in te zetten is dat de resultaten heel goed de monitoren zijn. Je kunt gebruik maken van bedrijfsaccounts, waardoor je toegang krijgt tot belangrijke statistieken. Zo kun je heel goed zien hoe jouw social media activiteiten scoren en welke acties hieruit worden genomen door jouw volgers. Klikken ze door naar de website, bekijken ze je profiel, sturen ze het door naar hun vrienden of wordt je post bewaard om later nogmaals te bekijken. Belangrijk is dat jij deze resultaten ook analyseert en meeneemt in jouw andere content.
Kortom, het grote bereik, de lage toetredingsdrempel, de lage tot geen kosten en de mogelijkheid om een band met jouw publiek te creëren, maakt dat social media niet uit het marketingplan van jouw bedrijf kan ontbreken.
Heb jij een bedrijf en wil jij hier ook social media voor gaan inzetten, maar weet je niet helemaal hoe je moet beginnen? Neem contact met ons op of bekijk alle mogelijkheden op onze website. Wij helpen je graag!