Wauw! Op 23 oktober bestaat ShareOn alweer drie jaar. Ongelooflijk wat ik in die drie jaar allemaal heb mogen doen, meemaken en leren. Tijd om even stil te staan bij alles wat er de afgelopen jaren gebeurd is en hoe ShareOn zich ontwikkeld heeft van eenpitter tot volwaardig bedrijf mét medewerkers. Lees je mee?
Van psychologie naar online marketing
Hoe ik in aanraking ben gekomen met ondernemerschap is ook voor mij af en toe nog een raadsel. Ik had mijn leven heel anders uitgestippeld eigenlijk. In juni 2017 haalde ik mijn Bachelor Sociale Psychologie aan Tilburg University. Die zomer besloot ik stage te lopen als online marketeer bij OTTO. Gewoon, omdat ik mezelf wilde ontwikkelen en ik nog twijfelde tussen de master Arbeids- en Organisatie psychologie of Economische psychologie. Om die keuze te kunnen maken zou die stage mij helpen. Ik maakte voor het eerst écht kennis met online marketing. En eerlijk, ik was direct verkocht. Het stimuleerde mijn creativiteit. Ik was er goed in. Het gaf me voldoening. En dus was mijn plan om na mijn stage twee masters gaan volgen. Tot ik ziek werd en in het ziekenhuis belandde door chronische keelontsteking.
Van masterstudent naar ’tussenjaar’ student
In die periode ging het helemaal niet goed met me. Ik lag een tijdje in het ziekenhuis en onderging een heftige operatie. Toen ik eenmaal volledig hersteld was, had ik te veel vertraging opgelopen voor mijn master. En dus moest ik gedwongen een tussenjaar nemen. Daar baalde ik enorm van. Op dat moment voelde het zelfs als ‘falen’. Terwijl ik natuurlijk helemaal niet gefaald had. En dus was het tijd om op zoek te gaan naar werk om te overbruggen. Ik werkte, naast mijn studie, parttime als Citymanager voor Slim Media Groep waarbij ik een team van 5 studiemanagers aan mocht sturen. Helaas kon ik hier mijn weken niet volledig mee vullen, dus besloot ik verder te kijken.
De juiste timing en de juiste mensen
Ik geloof dat alles met een reden gebeurt. In mijn zoektocht naar een nieuwe baan voor mijn tussenjaar, kwam ik in contact met de juiste mensen op het juiste moment. Door die juiste mensen kwam het ondernemerschap op mijn pad. Ik besloot de stap te nemen om aan de slag te gaan als Social Media Marketeer onder de naam ShareOn. Ik had namelijk tijdens mijn studie al kennis mogen maken met de psychologie achter marketing en die kennis kon ik feilloos toepassen op social media. En dat trok mij. Waarom social media? Vroeger, heeeeel vroeger, was ik altijd al bezig met het maken van content. Maar destijds nog voor Kindertent ;-), ken je het nog? Urenlang kon ik me bezighouden met ‘blenden’, wat we nu tegenwoordig kennen als Photoshop. Ik schreef teksten, bouwde mijn eigen websites en ontwikkelde grafische designs. Naast mijn studie werd ik PR manager van SPS NIP Tilburg, bij mijn bijbaantjes hield ik altijd de social media kanalen bij en tijdens mijn stage merkte ik dat mijn kracht echt bij social lag. En dus besloot ik ervoor te gaan. Volle bak. Binnen een week regelde ik alles: van logo tot website en inschrijving bij de KvK. VLAMMEN!
Het eerste jaar
Als ik nu terugdenk aan het eerste jaar, krijg ik een enorme grijns op mijn gezicht. Wat was ik nog jong en onwetend, maar tegelijkertijd stoer omdat ik het gewoon even fixte als 21-jarig guppie. ShareOn was toen echt nog klein en low-key. Ik had een aantal toffe opdrachten en besloot mijn fotografie skills ook zakelijk in te zetten. Want ook dat deed ik al van jongs af aan. Zo groeide ShareOn stapje voor stapje tot een echt bedrijf. Ik kon mijn creativiteit er in kwijt, kreeg er energie van en raakte verslaafd aan het ondernemersvirus. En toen werd het augustus, en zou ik aan mijn masters beginnen. “Zou”. En juist op dat moment kwam ik in aanraking met Niek van den Broek, directeur van o.a. Mercure Hotel Tilburg Centrum, die mij een toffe functie op freelance basis aanbood. Dat was een match made in heaven. En tevens het moment waarop ik besloot die master de prullenbak in te gooien en me volledig te storten op het ondernemerschap.
Ups and downs
En van dat besluit is het beste besluit ooit geweest. Al voelde dat niet altijd zo. Want men, wat is het ondernemerschap een hobbelige weg. Je komt jezelf keihard tegen en leert in korte tijd zo ontzettend veel. Over jezelf. Over je karakter. Over het bedrijfsleven. Vakinhoudelijk. Het ondernemerschap heeft mij in ieder geval in drie jaar tijd weten te transformeren van klein, onzeker kuikentje tot een zelfverzekerde vrouw die weet wat ze wil. In drie jaar tijd is ShareOn gegroeid tot volwaardig marketingbureau en heb ik een aantal toppers aan mij zij, die stuk voor stuk weten hoe ze pakkende content creëren. Daar ben ik zo ontzettend dankbaar voor!
Successen moet je vieren!
In die drie jaar heb ik zo veel mogen doen en heb ik ontzettend veel (kleine) successen geboekt. Ik organiseerde (online) trainingen, zorgde ervoor dat het Private Dining concept van Mercure Hotel Tilburg Centrum het liveblog van het AD behaalde en lanceerde diverse websites. En dan nog maar te zwijgen over hoeveel opdrachtgevers ik heb mogen helpen meer uit hun social media te halen én hoeveel toffe fotoshoots ik heb mogen doen. Dankbaar!
Werken met stagiaires en studenten
Het jaar 2020 stond voor mij in het teken van ‘uitproberen’. Ik maakte de stap naar mijn eerste medewerkers. Een stap die ik ontzettend spannend vond, want ineens was het niet meer ‘Sharon = ShareOn’, maar waren er ook anderen bij betrokken. Ik ben ontzettend blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Dankzij deze stap werken we nu met zes ambitieuze, creatieve powervrouwen aan de online zichtbaarheid van onze opdrachtgevers. Het is zo tof om mee te maken hoe je elkaars creativiteit nóg meer kan stimuleren en zo nog toffere content kunt creëren!
Een speciaal bedankje voor deze toppers
In die drie jaar tijd heb ik ontzettend veel mooie mensen mogen ontmoeten. Gave opdrachten mogen doen. Toffe dingen mee mogen maken. Zonder hulp/steun van deze mensen had het voor mij op sommige momenten een stuk moeilijker geweest. Ik wil jullie dan ook uit de grond van mijn hart bedanken voor alles wat jullie voor mij hebben gedaan!