Het eind van 2022 is in zicht; tijd om terug te blikken op het afgelopen jaar maar vooral om vooruit te kijken naar wat het nieuwe jaar voor ons in petto heeft. Dit doen we niet alleen op persoonlijk vlak, maar juist ook op alle online ontwikkelingen. De trends van 2023 bepalen hoe de social media wereld er het aankomende jaar uit gaat zien. Wij hebben alle trends en ontwikkelen voor je op een rijtje gezet!
CREATORSHIP IS BELANGRIJKER DAN OOIT
Dankzij de aangescherpte privacy maatregelen op online kanalen kan een social media post steeds minder gestuurd worden naar gebruikers als het aan komt op bijvoorbeeld interesses en demografische gegevens. Balen is dat! Gebruikers worden steeds meer beschermd en hierdoor groeit de uitdaging om de gewenste gebruiker te bereiken. Het creëren van relevante en interessante content is daardoor belangrijker dan ooit. Creators, dit zijn bestaande klanten van jouw merk, spelen hierbij een belangrijke rol. Zij zorgen namelijk voor user generated content en delen foto’s, video’s, teksten of reviews over jouw product of dienst. Dat is wat je wilt! Probeer jouw doelgroep bij de content van jouw organisatie te betrekken en ze uit te nodigen om hun user generated content te delen.
INTERACTIE/ENGAGEMENT OM PUBLIEK TE TARGETEN
Zoals we hierboven al benoemden wordt het targeten op persoonlijke profielen en voorkeuren steeds minder makkelijk. Een manier om dit alsnog te doen is interactie creëren met je doelgroep. Engagement speelt een steeds belangrijkere rol om je publiek te targeten. Let’s go met die polls, quizzen en videoreacties. Betrek jouw volgers actief bij jouw gedeelde content!
TWITTER WORDT WEER HIP
Jij bent vast niet de enige die de Twitter-app niet meer op je telefoon heeft staan. Toch wordt het in 2023 misschien weer tijd om deze te downloaden! In het aankomende jaar zal Twitter namelijk een enorme boost krijgen. Het is het voor bedrijven goed om het kanaal in het achterhoofd te houden. Het zou zomaar weer een interessant platform kunnen worden, zelfs voor B2B doeleindes.
PODCASTS, PODCASTS, PODCASTS
We kunnen vaststellen dat podcasting in de afgelopen jaren is ontploft tot één van de grootste trends. Maar, dat niet alleen. Steeds meer social platformen maken het bijvoorbeeld ook mogelijk te reageren op posts middels voice-opnames. In 2023 zal deze trend zich flink doorzetten en is het goed om op deze trend in te spelen.
TIKTOK BREEKT DOOR ALS ADVERTENTIEKANAAL
De grootste groeier in de social mediawereld van het afgelopen jaar: TikTok. De groei van TikTok is zo groot dat wij je adviseren om deze in 2023 te zonder twijfel mee te nemen in jouw marketingmix. Het groeiende aantal zoektermen welke gerelateerd zijn aan TikTok is een voorbode voor wat zal gaan komen in 2023. Wil je dus adverteren? Sla TikTok dan niet over in jouw keuzes!
Tip van ons: gebruik een muziekje onder jouw video die viraal gaat. Zo is de kans groter dat jouw TikTok meer wordt bekeken dankzij deze sound.
SHORTS VIDEO MAKEN EEN DOORBRAAK
We kunnen er niet omheen dat 80% van de content op internet in videoformaat is. Ook wij zijn er helemaal weg van! Korte video’s krijgen hierin een steeds belangrijkere rol. Dit is al terug te zien op verschillende social media kanalen zoals TikTok, Instagram, Facebook en YouTube. De voorspelling is dat ook Twitter met deze short video’s gaat werken.
Misschien is het je al opgevallen dat de meeste social media trends voor 2023 vooral voorzettingen zijn van trends en ontwikkelingen die ook in 2022 trending waren. Wat blijkt; de huidige trends hebben langer de tijd nodig om zich te ontwikkelen. Wij zijn in ieder geval helemaal fan van deze trends. Hopelijk jij ook!
Hulp nodig bij het inzetten van deze trends voor jouw organisatie of benieuwd wat wij verder voor jou kunnen betekenen? Neem dan snel contact met ons op!