Je social media uitbesteden aan een externe. Dat is voor veel ondernemers best een ‘dingetje’. Het voelt misschien alsof je je ‘kind’ uit handen geeft aan iemand. En dat kan eng zijn. Maar tegelijkertijd kan het je heel veel opleveren. Daar zijn alleen wel een aantal cruciale ingrediënten voor nodig. Lees je met me mee?
WE BEGINNEN BIJ HET BEGIN
Waar veel ondernemers tegenaan lopen is het consistent bijhouden van social media kanalen. Vaak ontbreekt het aan tijd, creativiteit of inspiratie voor berichten. Wanneer het druk wordt, is social media één van de eerste zaken die op een laag pitje gezet worden. En dat is eeuwig zonde, want dan is al je harde werk bijna voor niets geweest. Als jij ervoor zorgt dat je consistent voorbij komt zullen mensen je sneller onthouden. En dat wil je natuurlijk.
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN UITBESTEDEN?
Oké, je herkent bovenstaande pijnpunten als geen ander. We zetten graag voor je op een rijtje welke voordelen het uitbesteden van social media heeft.
Je bent consistent zichtbaar
Wanneer je je social media door een externe partij laat beheren, ben je ervan verzekerd dat je consistent zichtbaar bent. En laat dat nou juist goed zijn voor herkenning onder jouw volgers. En zo word je betere vriendjes met het algoritme. Alle social media platformen werken op basis van een algoritme. Op het moment dat jij regelmatig iets plaatst, ziet Instagram/Facebook/LinkedIn jou als een actieve gebruiker.
Je houdt tijd over
Als je zelf aan de slag gaat met je berichten, ben je daar misschien best een behoorlijke tijd mee kwijt. Het zijn ook nogal wat handelingen: content bedenken, content schrijven, beeldmateriaal verzamelen, op de juiste manier inplannen en monitoren. Social media marketeers zijn dagelijks bezig met het schrijven, plaatsen en beheren van content. Daardoor weten ze aan welke knoppen ze moeten draaien en creëren ze binnen een handomdraai pakkende content. Zo houd jij tijd over voor andere zaken.
Je houdt zelf grip
Ik durf natuurlijk niet voor andere social media marketing bureaus te spreken, maar wanneer je je social media aan ShareOn uitbesteedt, houd je zelf grip. We plaatsen geen content die niet akkoord is vanuit jou. Om ervoor te zorgen dat jij grip houdt op de berichten, werken we met een dynamische contentplanning. Daarin taggen we je zodat je een melding krijgt wanneer er een concept klaarstaat. Als jij deze goedkeurt, plannen wij ‘m voor je in. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Je wordt ontzorgd
Social media betekent voor sommige ondernemers hoofdpijn. Hoofdpijn in de zin van ‘ik weet dat ik moet, maar ik heb geen zin’. Wij ontzorgen je van A tot Z, afhankelijk van jouw wens. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om je beeldmateriaal door ons te laten schieten, waarna deze vervolgens bewerkt wordt, er een tekst bij geschreven wordt en deze content ingepland wordt. En als klap op de vuurpijl monitoren we de post ook nog voor je.
HIER MOET JE OP LETTEN
Als je ervoor kiest om je social media uit te besteden, is het van groot belang om goed te inventariseren door welk bureau je dit laat doen. Want heel eerlijk: niet ieder bureau is goed.
Vertrouwen
Vertrouwen is de basis voor iedere samenwerking. Het belangrijkst is dat je er een goed gevoel bij hebt. Wanneer dat gevoel ontbreekt, kan ik je bijna met zekerheid zeggen dat het geen goede samenwerking wordt. Tip: bezoek de website van het betreffende marketingbureau. Zo kun je meteen beslissen of de energie, schrijfwijze en manier van communiceren past bij jouw bedrijf.
What’s the price?
Daarnaast is het belangrijk om naar het prijskaartje te kijken. Er zijn veel overpriced & underpriced bureaus die social media beheer aanbieden. Vind hierin de partij die een reële prijs vraagt. Social media management hoeft je geen duizenden euro’s per maand te kosten, maar €20,- per maand is ook geen reële prijs.
Bekijk reviews
Om een goed beeld te vormen over de werkwijze van een marketingbureau, raad ik je aan reviews te lezen. Zo schets je een beeld van het bedrijf op basis van eerdere ervaringen.
Bepaal de deskundigheid
Last but not least: bepaal de deskundigheid van het marketingbureau. Dit kun je doen door te kijken naar gedeelde blogs/kennisartikelen, maar ook door te kijken naar hun eigen social media kanalen. Als social media marketing bureau moet je natuurlijk wel een goed voorbeeld geven. Hoe krom staat het als een bureau je adviseert 3 berichten per week te plaatsen, maar zelf al 3 maanden niets geplaatst heeft? 😉