Voor velen is het geen geheim meer: content op Instagram wordt niet meer weergegeven op chronologische volgorde. In plaats daarvan wordt er gebruik gemaakt van het algoritme. Goede content wordt steeds belangrijker en engagement met volgers is niet meer vanzelfsprekend. Hierdoor wordt het voor ondernemers steeds lastiger om hun doelgroep te bereiken. Wil jij weten hoe het Instagram algoritme werkt en je account laten groeien? Lees dan verder.
Wat is het Instagram algoritme?
Het Instagram algoritme is een mechanisme dat op basis van verschillende factoren bepaalt welke gebruikers jouw bericht te zien krijgen, en op welke plaats in hun tijdlijn. Instagram lanceerde dit algoritme met één doel: jou langer op de app houden. Dat doen ze door gepersonaliseerde content aan te bieden die aansluit op jouw activiteit en voorkeuren op Instagram. Er zijn een aantal factoren die invloed hebben op het algoritme. Wij hebben er zeven voor jou op een rijtje gezet.
Interesse
Wanneer je iets op Instagram plaatst, probeert het algoritme in te schatten hoeveel likes en reacties er gaan komen op het geplaatste bericht. Dat doet het algoritme onder andere door te kijken naar eerdere interesses en de activiteit van jouw volgers. Hoe hoger het aantal likes en reacties, hoe meer kans je hebt om hoog in de tijdlijn van je volgers te belanden.
Aantal accounts dat je volgt
Instagram kijkt naar accounts dat je volgt. Volg jij veel gebruikers, dan zul je waarschijnlijk minder te zien krijgen van je volgers. Onthoud dat Instagram jouw berichten in eerste instantie slechts aan ongeveer 10% van je volgers toont. Dat is dus ook het geval voor de accounts die jij volgt. In eerste instantie zal Instagram alleen berichten tonen van mensen waarmee jij veel interactie mee hebt.
Frequentie
Hoe vaak open jij Instagram? Instagram wordt namelijk beïnvloed door de frequentie waarmee de gebruiker de app opent. Als je één keer per dag op Instagram zit zullen er waarschijnlijk een paar relevante posts/ stories te zien zijn. Omdat dat bezoek relatief lang geleden is, zal je vooral hoogtepunten over de afgelopen periode te zien krijgen die het beste aansluiten bij jouw interesses. Zit jij misschien wel drie keer per dag op Instagram? Dan zul je een tijdlijn hebben die wat meer chronologisch van aard is.
Relatie tussen jou en je volger
Instagram vindt de relatie tussen jou en je volgers het allerbelangrijkst. Het algoritme hecht veel waarde aan interactie met je volgers. Ben je zelf actief op Instagram en heb je veel interactie met je volgers? Dan zal Instagram je daarvoor belonen. Ga dus actief aan de slag met interactie.
Hoe recent zijn je berichten?
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, plaats wanneer jouw volgers het meest actief zijn! Recente berichten zijn vaak relevanter dan oudere berichten. Als jij je berichten plaatst op het moment wanneer jouw volgers het meest actief zijn worden je berichten ook vaker weergegeven in de tijdlijn. Weet je niet wanneer jouw volgers het meest actief zijn? Kijk dan in je statistieken. Hier kun je heel gemakkelijk zien wanneer jouw volgers het meest actief zijn; per dag en per tijdstip!
Gebruik
Als jij actief bent op Instagram, hoe lang gebruik je deze app dan? Spendeer jij per keer vijf, tien of vijftien minuten op de app? Ook hier hecht Instagram belang aan. Bij korte sessies geeft Instagram een paar relevante berichten weer. Als jij langer aan het scrollen bent, zul je meer voorgestelde, relevante berichten voorbij zien komen, gebaseerd op jouw gedrag en interesses.
Vindbaarheid
Het algoritme kijkt ook naar de vindbaarheid van een bericht. Speel in op het algoritme door gebruik te maken van vaste hashtags en optionele geotags (locatietags). Deze vergroten jouw bereik en zichtbaarheid. Een ander voordeel aan het gebruik van hashtags is dat het helpt met het organiseren en het sorteren van data. Maak gebruik van afwisselende hashtags en het zal jouw resulteren in een beter algoritme.
Tips voor jouw bedrijfsprofiel
Nu weet je een beetje over hoe dit mechanisme te werk gaat. Wil jij het algoritme slimmer af zijn? Wij hebben nog een aantal tips die jij kan toepassen voor jouw bedrijfsprofiel.
Post consistent en relevant
Als je engagement wilt opbouwen moet je ervoor zorgen dat je frequent berichten plaatst die relevant zijn. Let wel op dat de kwaliteit van je berichten: je wilt liever drie top posts dan zes slechte berichten. Een optie om meer content te gaan plaatsen zonder dat de kwaliteit er onder lijdt is door een contentplanning te gebruiken.
Video’s en minigalerijen
Het is niet uitgesproken dat het Instagram algoritme per definitie een hogere score aan video’s of minigalerijen hangt. Wat wel zeker is, is dat Instagram nieuwe functies van de app hoger waardeert. Hoe langer jouw volgers blijven hangen bij een post, hoe hoger je engagement wordt op Instagram!
Gebruik onderschriften met een trigger
Houd de aandacht van je volgers langer vast door gebruik te maken van onderschriften die hen tot nadenken aanzetten. Instagram meet namelijk ook de tijd die mensen besteden aan jouw berichten. Vermijd nietszeggende onderschriften en probeer na te denken over wat je wilt plaatsen. Houd die aandacht vast!
Zo, nu kan jij het algoritme verslaan en jouw profiel verbeteren! Wil je graag ondersteuning met het bepalen van een juiste strategie? Neem vrijblijvend contact met ons op of bekijk alle mogelijkheden op onze website! Wij helpen je graag.