Zo schrijf je pakkende captions

Een foto op Instagram zetten zonder pakkende caption is een gemiste kans. Je wilt juist jouw verhaal achter de foto benadrukken of de interactie met jouw volgers aangaan. Je foto kan oh zo mooi zijn, maar als de caption niets meer dan een smiley is, zijn jouw volgers daar snel op uitgekeken. Dit wil je dus absoluut niet. Ik ga jou vertellen hoe je een pakkende caption kan schrijven!

Geduld

Als je een super vette foto hebt gemaakt wil je hem eigenlijk zo snel mogelijk online zetten. Maar achteraf baal je dat je niet gewacht hebt omdat je caption veel sterker kon zijn. Heb dus geduld. Maak een klad en vraag bijvoorbeeld je collega’s om hulp. Met elkaars input kun jij jouw caption nog sterker maken! Hoe meer aandacht er naar jouw foto gaat door middel van likes, tijd en reacties, hoe hoger jouw post op andermans tijdlijn komt. Besteed dus genoeg tijd aan je caption, want deze kan jouw volgers aansporen tot liken, opslaan, taggen of reageren. Hier houdt het algoritme van!

Trek de aandacht

Jouw eerste paar regels maken het verschil of de mensen door gaan lezen. Op Instagram mag jouw caption maar liefst 2200 tekens hebben. Maar de eerste twee tot drie regels kunnen de mensen zien. De rest kunnen ze pas lezen als je op ‘meer’ klikt. De eerste indruk is dus waar het om gaat. Heel cliché maar zo gaat het nou eenmaal. Begin jouw caption bijvoorbeeld met een vraag, dit kan mensen nieuwsgierig maken. Of zet in hoofdletters wat ze bij deze post leren hiermee trek je de aandacht en mensen houden van gratis tips.

Inspireren, informeren of overtuigen

Zo, jouw volgers hebben op ‘meer’ geklikt. Nu komt jouw hele tekst tevoorschijn. Hoe zorg je ervoor dat je hun aandacht vast blijft houden? First things first, schrijf naar je doelgroep. Als jouw doelgroep rond de 18 tot en met 25 jaar is zou het raar zijn als je ze met ‘u’ aanspreekt. Nu dit helder is ga je aan je tekst beginnen. Inspireer, informeer of overtuig jouw volgers. Zorg dat er een doel achter je verhaal zit, want waarom zou je anders verder lezen? Werk niet met lappen tekst, Dan zien de meesten er al tegenop en scrollen ze zo door, dit is het laatste wat je wilt. Gebruik witregels of opsommingstekens: lekker overzichtelijk zo!

Voeg een call-to-action toe

Zorg dat er een call-to-action in jouw caption staat. Een call to watte? Je spoort je volgers aan om te liken, reageren of zijn of haar vrienden te taggen. Hoe je dit kan doen is heel simpel. Je stelt een vraag, laat ze hun vrienden/vriendinnen taggen of verwijst naar de link in bio. Deze punten zet je meestal onderaan je caption. Denk aan: Hoe zouden jullie dit doen? Tag degene die dit moet weten! Lees de blog, link in bio!

Emoji’s en hashtags

Zo, jouw tekst staat in elkaar. Nu de finishing touch nog: emoji’s en hashtags. Deze zijn niet geheel onbelangrijk. Je tekst ziet er maar saai uit zo en het gevoel kan niet helemaal duidelijk zijn overgekomen. Emoji’s maken het verschil! Ze versterken het bericht wat jij wilt overbrengen aan je volgers en het ziet er ook nog eens een stuk leuker uit. Mooi meegenomen.😜 Dan als allerlaatst je hashtags. Deze kunnen voor meer bereik zorgen als je de juiste hashtags gebruikt. Gaat jouw bericht over hardlopen gebruik dan niet de hashtag dansen. Heel simpel voorbeeld maar wel duidelijk! Als je meer over het gebruik van hashtags wilt weten kun je onze blog hierover lezen. Klik hier!

 

Heb jij hulp nodig bij het schrijven van social media teksten voor jouw kanalen? Daar helpen we je graag bij! Neem vrijblijvend contact met ons op of bekijk alle mogelijkheden op de website!

Behoefte aan extra kennis?

KIES VOOR CONTENT MARKETING CONSULTANCY.

GERELATEERDE STORIES.

Binnen één jaar van content creator naar content marketeer

Het is tijd om samen terug te blikken op het afgelopen jaar én de groei die Jady heeft doorgemaakt. Je leest het in deze blog.

Hoe vergroot jij jouw online zichtbaarheid in tijden van crisis?

In deze blog vertellen we jou waarom online zichtbaarheid nu belangrijker is dan ooit!

AAN DE SLAG.

Zin om samen aan de slag te gaan om impact te maken? Sharon staat voor je klaar.